Het verschil in het huidige verkeer tussen een snorfiets en bromfiets is dat de ene 85 kan rijden en de andere 80; dat je voor de één geen helm op zet en het bij de andere niet doet. Het feitelijke verschil zit dus tussen de kleur van een klein onooglijk plaatje aan de voorzijde dat bij een snorfiets oranje is en bij een bromfiets geel.
Het nieuwe verschil sinds ruim een maand is dat de bromfiets in de bebouwde kom in de meeste plaatsen op de rijweg mag rijden die tot dan toe alleen het rijk was van de auto’s. Dit alles om het verkeer veiliger te maken. Niet zelden werd een argeloze fietser door een voorbijrazende bromfiets op de nauwe fietspaden geschept of verschenen bromfietsen plotseling uit het niets op de parallelle fietspad wanneer een automobilist rechtsaf wilde slaan, met alle noodlottige gevallen van dien. Vooral deze laatste situatie heb ik de afgelopen tijd vaak gezien op weg naar Tilburg, waarbij er meestal een ambulance aan te pas moest komen om de gewonde brom- of snorfietser af te voeren. En daar heb je het al: Ik, die door de explosieve groei van Tilburg dagelijks kilometers stapvoets moet rijden en dus tijd genoeg heb om alles onderweg op mijn gemak te bekijken, kan niet eens bepalen of er nu sprake is van een brom- of snorfiets. Het naar de rijweg brengen van de bromfiets heeft volgens mij daarom geen enkel effect ten aanzien van veiligheid. De levensgevaarlijke capriolen die vooral de jeugd uithaalt met deze kleine technische monsters hebben zich hierdoor uitsluitend verspreid. Weliswaar is het gevaar-per-vierkante-kilometer teruggedrongen maar het heeft zich wel als een olievlek uitgebreid. Hoe komt een overheid erbij om zo iets te beslissen? Ik kan me nog goed herinneren dat de snorfiets werd ingevoerd. Het vervoermiddel, aanvankelijk voorzien van elektromotoren of motortjes iets groter dan een gemiddeld soepblik was bedoeld om je te ontlasten van het trappen van de fiets. Het was dus een mooi vervoermiddel voor vooral ouderen, die niet gemotoriseerd waren en toch de wijde wereld in wilde trekken. Ik ben zelfs twee van dergelijke exemplaren tegengekomen in de bergen van Schotland, alwaar Schotse bikers in dikke leren pakken zich verwonderd schaarden rondom dit exotische Nederlandse vervoermiddel en zich afvroegen of je daar dan op één of andere manier mee vooruit kwam. De snorfiets van tegenwoordig lijkt daar niet eens meer op. Door de mazen van de wetgeving is een evenknie ontstaan van de bromfiets en is de doelgroep nu de jeugd. De jeugd, die een hekel heeft aan regels -en dus ook helmen- ziet hiermee de kans schoon legaal af te wijken van de helmplicht. Gezien het feit dat de snorfietsen inmiddels allemaal zijn voorzien van een verbrandingsmotor en qua uiterlijk gelijk zijn aan de bromfiets is er geen enkele reden om niet te kiezen voor de snorfiets. De verbrandingsmotor is met eenvoudige middelen op te voeren zodat het vervoermiddel technisch nauwelijks verschillend is van de bromfiets. Er is nu echter een bijkomend voordeel gekomen. Met een snorfiets mag je namelijk niet op de rijweg. Je hebt dus op het fietspad afgezien van de argeloze fietsers als snorfietser de weg voor jezelf. Zie het al voor je: een kaarsrecht fietspad bijna geheel voor jezelf! Enigszins gebogen bereik je de snelheid van 90 kilometer per uur, de ogen licht naar beneden gericht om de snelheid nog beter te ervaren waardoor je geen weet hebt van de tegemoetkomende fietser, die uiteindelijk tot het einde van zijn leven zal moeten revalideren. En dan die bromfietser die eigenlijk maar dertig kilometer mag rijden en dus zou moeten zweten tussen het voortrazende snellere verkeer op de rijweg. Welnee! Eindelijk heeft de bromfietser de mogelijkheid de automobilist af te troeven en links en rechts te passeren om te laten zien dat je met de brommer veel sneller bent. Wat als we in staat zouden zijn geweest om de regels die ooit gesteld zijn door iedereen te laten nakomen? Dan had de overheid deze nieuwe oncontroleerbare levensgevaarlijke maatregelen niet hoeven nemen. Dan tuften de bejaarden zij aan zij met de fietsers op het fietspad en haalde een bromfietser met nauwelijks snelheidsverschil na vooraf te bellen de fietser in. Alles zou overzichtelijk zijn en het aantal verkeersslachtoffers zou drastisch worden teruggedrongen. Nee, door het falen van het naleven van de regels heeft de overheid nu een wild-west-scenario geschreven, waarmee niemand gelukkig kan zijn: de lokale overheden moeten veel geld uittrekken voor wegbewijzering hetgeen leidt tot inconsequente situaties, fietsers komen wellicht minder snelheidsmaniakken tegen maar het gedrag van de overgeblevenen is niet veranderd, en vooral met de politie en justitie heb ik medelijden. De politie kan in mijn ogen nauwelijks bepalen welk recht er geldt en kan dus ook niet ingrijpen. Bromfietsen mogen wat mij betreft worden afgeschaft en snorfietsen moeten aan de oorspronkelijke banden worden gelegd. Iemand die zich wil meten met auto’s op dezelfde rijbaan zou minimaal een rijbewijs moeten hebben waaraan zowel een theoretische als praktische toets vooraf zou moeten gaan. Gôh, dat kennen we toch al; hoe heten die dingen ook alweer? O ja : motorfietsen!