Doordat we geen kinderen hebben, zijn mijn vrouw en ik nogal eens in de gelegenheid om op vakantie te gaan. Meestal boeken we een pakketreis en gaan we naar zuidelijke oorden. Zo ook komende week zaterdag vertrekken we voor een week naar Malta. Eén van de nadelen van Dongen is dat het nogal veraf ligt van de vliegvelden.
Als je geluk hebt kun je vanaf Eindhoven reizen, maar helaas hebben we dat geluk nog nooit mogen smaken. Het gevolg is dat je dus vanaf Schiphol vertrekt. Een extra nadeel van chartervluchten is het feit dat je twee uur voor vertrek al op de luchthaven moet zijn. Wij vertrekken bijvoorbeeld om 10 voor half zeven ’s ochtends, hetgeen betekent dat we rond 3.00 uur ’s nachts moeten vertrekken. Was het in het verleden nog spannend om op Schiphol te komen; nadat je dat de afgelopen jaren tientallen keren heb gedaan is het net zo erg als te gaan winkelen in de stad zonder dat je écht iets nodig hebt. Je komt dan op een half uitgestorven vlieghaven aan, die je inmiddels al door en door kent en wat op deze barre tijd nog het meest lijkt op een groot half verlaten winkelcentrum. In het recente verleden had je dan nog wat extra voordelen bij het aanschaffen van zaken, vanwege de taxfree-winkels. Nu moet je al buiten de EG reizen om hier nog gebruik van te kunnen maken. Na het inchecken slenter je dus noodgedwongen wat rond. Je pakt een broodje, een kop koffie of een pilsje- al naar gelang het tijdstip dat je aankomt. Ontsnappen uit deze commerciële gevangenis kun je slechts per vliegtuig. Waarom doen ze dit ons aan? Hebben de chartermaatschappijen belangen bij de winkels op de vlieghavens? Zijn de afstanden tussen de vliegtuigen en de incheckbalie zover dat de koffers er twee uur over doen om het vliegtuig te bereiken? Dit laatste lijkt me onzin, omdat bij lijndiensten tot een klein half uur voor vertrek nog kan worden ingecheckt. Is het echt nodig? Ook al niet en in ieder geval niet meer. Heb je een enorm voordeel om met een snel vervoermiddel op de plaats van bestemming te komen, wordt dit op middellange trajecten weer tenietgedaan omdat je vanuit Dongen 3,5 uur voor opstijgen moet vertrekken. Mensen vliegen toch wel. Klantvriendelijkheid is dan ook niet belangrijk, ook al zou het logistiek zodanig efficiënt ingericht kunnen worden dat met één uur inchecktijd goed zou kunnen worden volstaan. Sommige mensen zijn bang in het vliegtuig, maar de arrogantie van de chartermaatschappijen met te krappe stoelen en te lange wachttijden bezorgen mij pas echt vliegangst.