Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dit zinnetje hoor je bij elke reclame van een financiële instelling aan het einde van een radiocommercial over beleggingsproducten, weliswaar enkele decibellen zachter afgeraffeld dan de rest.
Zeker is dit nu te horen nu de belastingwetgeving op de helling staat en de consument wat minder fiscale aftrekmogelijkheden krijgt na 1 januari 2001. Onze wetgevers vinden het zonodig de consumenten te beschermen zodat ze zich zeker bewust zijn van de mogelijke speculatieve winstverwachting die wordt voorgehouden. Ik vind dit pure onzin. Alsof je bij een casino een bordje hangt met de tekst: “Met gokken kun je geld verliezen”. Niemand van de consumenten gaat bij het kopen van een beleggingsverzekering over één nacht ijs. Tot het moment dat de deal gesloten wordt is het de consument al tig keer duidelijk gemaakt dat het rendement niet voorspelbaar is. Vaak worden er niet eens concrete producten genoemd in deze reclames, waardoor het vreemde zachte zinnetje helemaal als een tang op een varken slaat. Want het is dus absoluut overbodig omdat het voor alles geldt, volledig logisch en onomkeerbaar is. Net als het pakje sigaretten waarop binnenkort als bijschrift zal moeten verschijnen: “Door het roken van dit pakje sigaretten ga je eerder dood”. Wat een onzin! Niemand leest deze tekst of hij heeft het pakje al gekocht. En dan is het dus te laat. Want de koper van de sigaretten zal zich als echte verslaafde hierdoor niet laten beïnvloeden. Sterker nog: de kans dat dit naast de verslaving ook nog door deze tekst te lezen een depressie oplevert wordt alleen maar groter. Tegenwoordig -met prijzen van rond de 8 gulden per pakje- staan sigaretten -ter bescherming van de omzet- altijd achter de toonbank, waardoor de argeloze koper pas na de aanschaf het gruwelijke bijschrift kan lezen. Om een grotere effectiviteit te bereiken stel Ik voor deze waarschuwing anders weer te geven door een levensgroot bord boven de toonbank te plaatsen met de tekst: “U verkort uw leven door het aanschaffen van artikelen aan deze balie”. Het zijn zowaar Amerikaanse toestanden, zoals ik ooit in Boston een briefje aan de föhn in mijn hotelbadkamer aantrof met de mededeling dat het gevaarlijk is de föhn in het bad te gooien. Waar moet dit heen? Producenten en leveranciers zijn onder druk van consumentenorganisaties zo bang geworden dat ze om een mogelijke aansprakelijkheid af te kunnen wenden naar deze volstrekt belachelijke middelen gaan grijpen. Vandaag of morgen moeten wij vooraf aan onze uitzendingen nog roepen: “Pas op, het luisteren naar Basement zou uw goede smaak kunnen beïnvloeden.”