Drempels in Dongen

Soms vraag ik me weleens af of ze op sommige plaatsen in Dongen niet beter een kuil in de weg hadden kunne maken dan drempels te leggen. Er liggen hier zoveel drempels dat een gemiddeld ritje door Dongen net zoveel deining oplevert als in de Jimmy hier op de kermis. Sommige drempels hebben totaal geen enkel nut. Zo liggen er tussen de brandweerkazerne en de paal die alleen voor de brandweer omhoog gaat in de Oude Baan al twee. Dus wanneer de brandweer uitrukt, zijn alle spuitgasten al naar 100 meter volledig wakker. Of zou het de bedoeling zijn dat de brandweer een beetje rustig uitrukt, Zo was er van de week ook deining over de andere hulpdiensten zoals ambulances die in sommige steden met 35 sleuteltjes op pad moeten om alle paaltjes omhoog en weer naar beneden te klappen. De zwaar gewonde passagiers stuiteren bijna tegen het dak, waardoor ze onmogelijk binnen de wettelijke 15 minuten op tijd kunnen komen. Het feit dat de autobestuurder het fatsoen niet kan opbrengen om een normale snelheid aan te houden, dwingt blijkbaar de plaatselijke overheden tot dergelijke maatregelen. Preventieve maatregelen zoals de ISA-proef -waarbij de auto niet harder kan rijden dan de wettelijk toegestane snelheid-, zijn weer in de doofpot gestopt. Maar in Dongen liggen de drempels op plaatsen waar geen man in gevaar kan komen. De zeven-heuvelenweg -ofwel de Oude Baan- richting Hoge Kant, lijkt meer op een maatregel om de meer bemiddelde Dongenaar te excommuniceren, dan een oplossing om het verkeer te remmen. In dit stuk staan namelijk totaal geen huizen. Daarbij komt ook nog bij dat de drempels ook een ander sluiproutegedrag stimuleert. Bij ons in de straat is het inmiddels drukker dan ooit en dat komt vooral doordat de Oude Baan onbereikbaar is. Je zou bijna vragen om meer drempels. Ook het feit dat je een drempel voor je deur krijgt, is ook niet bepaald een heuglijk feit. Constant hoor je de auto’s remmen en optrekken en heel je huis krijgt te maken met uitstoot van zwarte uitlaatgassen. Dus voor het milieu hoef je ook geen drempels aan te leggen; al wordt dit tegengesproken. Ik heb bovendien de indruk dat de automobilisten er een sport van maken, om zo hard mogelijk te rijden tussen de drempels. Dus de vraag is: is dit de oplossing? Ik denk het niet. Mijns inziens moet je zorgen dat woongebieden uitsluitend langs één weg benaderbaar zijn, zodat er uitsluitend bestemmingsverkeer komt. Drempels belonen de goedwillende autorijder niet, maar straffen iedere verkeersdeelnemer. Draaien de ambtelijke molens normaal erg langzaam, nu komen de drempels letterlijk als paddenstoelen uit de grond. Het zal wel niets kosten.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht