Spelletje op TV

Van mij mogen ze er vandaag nog mee stoppen. Call TV en stompzinnige spelletjes op de TV. Nu hoef je natuurlijk niet te kijken, maar als stompzinnige spelletjes ook op het publieke net te zien zijn, dan vraag ik me wel eens af of daar de publieke zendtijd aan moet worden gespendeerd. Zeker nu de discussie over de publieke omroep weer oplaait, vraag ik me toch wel af of bijvoorbeeld het enige milieuvriendelijke programma: LINGO, waar alsmaar “Groen” in wordt gezegd eigenlijk wel bestaansrecht heeft.

Sinds Francois de Boulanger, meneer de koekenbakker is vertrokken zit daar een blond schaap met de naam Nance in slechtzittende kleding haar anorexiafiguurtje te verbergen, geflankeerd door brave families die zes letters tot een bestaand woordje moeten zien te krijgen. Het groene element wordt gevormd door een bal in een bak die de kandidaten kunnen trekken om een bonus te verdienen na het raden van opnieuw een goed woordje. Het publiek roept telkens “Groen” als de kandidaat met zijn hand onzichtbaar in de bak graait. Een luidkeels “Ooh” is er te horen wanneer de kandidaat per ongeluk een rode bal opvist. En dit gaat dan al zo’n 15 jaar lang of zo? Als er dan toch bezuinigd moet worden, dan mag dit naar Talpa, RTL of SBS. Daar hebben ze nog ergere programma’s zoals Call TV. Na één microseconde weet je het antwoord op de idiote vraag die wordt gesteld en vreemd genoeg: de prijs gaat er niet zomaar uit. Dat duurt een eeuwigheid. Want je moet bellen of SMS-en en dat kost je 70 eurocent per keer. Als dan de 1000 Euro prijzengeld in het beltarief is terugverdiend laat het callcenter een gelukkige winnaar toe tot de presentator of presentatrice. Ik vraag me dan wel af wat er nu leuk is om call-TV te bekijken. Of het moet zijn omdat je valt op de meestal blonde presentatrice of presentator. Of je ziet het als achtergrondgebabbel. Als het om het laatste gaat, dan adviseer ik toch om bijvoorbeeld naar Discovery of National Geographic te kijken. Dan steek je tenminste nog wat van op. Maar dergelijke programma’s op commerciële zenders zijn natuurlijk niet erg. Zo’n zender moet zelf weten wat ze haar kijkerspubliek voorschotelt, maar bij mij zullen ze geen gehoor vinden. Niet dat ik iets heb tegen commerciële televisie. Sterker nog, wat mij betreft zouden we naar commerciële thematelevisie moeten gaan. Net als in Amerika. Wil je nu weten wat voor weer; stem af op de weatherchannel. Wil je snel nieuws horen: kies voor het headlinenewschannel, een soort NU.NL op TV. Ideaal, maar in Nederland niet haalbaar. Thematische zenders en omroepen staan in het verdomhoekje, terwijl je daarmee juist een doelgroep kunt bereiken. Kortom, ik ben benieuwd hoe na het zomerreces van de politiek de discussie gaat lopen. Ik denk dat John de Mol een flinke snuk zal geven aan het idee van succesvol commercieel TV maken. We zullen zien (en horen).

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht