We gaan zo’n twee keer per jaar op vakantie en de meeste keren doen we dit met een vliegtuig. Vaak naar Turkije of Griekenland en ook vaak met maatschappijen die deze reizen goedkoop aanbieden. Tot op heden heb ik me hier niet zo druk over gemaakt en ik moet ook zeggen dat ik dat ook niet echt ga doen. Maar als, zoals deze week het ineens weer druk is met het naar beneden vallen van vliegtuigen, dan ga je toch nadenken.
Had ik me onlangs nog afgevraagd dat het toch wel best een tijdje geleden was dat er iets met grote vliegtuigen had plaatsgevonden; prompt storten er vier in een week neer. Misschien moet ik me wel meer zorgen gaan maken. Een belangrijke reden lijkt me waarom je jezelf eigenlijk geen zorgen zou moeten maken is drieledig: de bemanning wil ook niet dood, als jouw tijd gekomen is, is dat eenmaal zo en de vliegtuigmaatschappij heeft geen belang bij imagoschade, want dan kan ze wel inpakken. En iedereen weet dat de keuringen van vliegtuigen streng zijn en dat men onderhoud niet mag uitstellen. Toch als het allemaal economisch slechter gaat kan ik me voorstellen dat vooral een deel van het preventieve onderhoud minder aandacht krijgt. Het is net als met de auto. Als je alleen naar de garage gaat wanneer er iets kapot gaat kom je bijna gegarandeerd wel een keer langs de kant stil te staan. Het zijn nu eenmaal machines. Bovendien, hoe financiert een prijsvechter anders die goedkope vluchten? De bemanning zal niet echt minder betaald worden dan hun collega’s van andere chartermaatschappijen. Het eten kost ook bijna niets, want dat is zowat verdwenen uit het vliegtuig, en als het er nog is kun je het betalen. Het zit hem dus in het slim plannen van de vliegtuigen, zodat de machines eigenlijk altijd vol zitten. Op die manier blijft de marge bestaan. Het gevolg is voor de passagier wel dat zo’n vliegtuig nogal eens een tussenstop maakt en daardoor minder snel op zijn bestemming is. Krijgt de chartermaatschappij het niet voor elkaar om telkens met een vol vliegtuig op pad te gaan, dan gaan ze verliezen lijden. En dan heb je wel kans dat men op de kosten gaat besparen van onderhoud. Ik zou er niet aan moeten denken, maar gezien de moordende concurrentie zou het wel een optie kunnen zijn. Aan de andere kant vaart de passagier hier wel bij. Voor een appel en een ei vliegt hij half Europa door. Het is zelfs zo erg dat concurrerende vervoersmiddelen qua prijs niet kunnen tippen aan een vliegtuig, terwijl een vliegtuig toch sneller is dan auto of trein. Als je met de trein naar bijv. Barcelona gaat ben je al gauw 2-3 keer meer kwijt dan met vliegtuig. En dan ga je nog niet met een hoge snelheidstrein. Met de auto gaan is ook een dure grap. Met een benzineprijs van 1,40 EURO en de tol in Frankrijk ben je op en neer 350-450 EURO kwijt. Daarvoor vlieg je momenteel naar Indonesië. Maar is zo’n vliegtuig nou echt veilig? Veelal wordt er geschermd met het feit dat een vliegtuig het veiligste vervoermiddel is. Het is echter wel zo dat wanneer zo’n ding naar beneden stort, de passagiers al bijna zeker zijn van hun lot. En dan ook allemaal. Bovendien heb ik in een trein of bus nog nooit veiligheidsinstructies gekregen terwijl ik inmiddels de hele riedel van maatregelen, van zwemvest tot nooduitgang in een vliegtuig kan dromen. Het lijkt me ook verschrikkelijk wanneer je een ongeluk ziet aankomen. Koude rillingen gaan over mijn rug als ik hoor dat mensen afscheidsboodschappen SMS-en en zo tijdens een duikvlucht. Dan krijgt zo’n crash ineens iets heel menselijks in plaats van een bericht in de krant van: Boeing stort neer: 137 doden. Over een maand mag ik weer instappen in zo’n ding. Lekker goedkoop, maar kom ik ooit op mijn bestemming of is deze mijn laatste?