Als je mooi wilt zijn moet je pijn leiden. Een oud gezegde en waarschijnlijk de reden dat ik dat zogenaamde mooi niet zo erg belangrijk vind. Elke leeftijd of mens heeft wel iets moois en één ding staat vast. Als het aan de buitenkant zit dan verandert dat snel. Vooral vrouwen proberen het proces van ouder worden te maskeren, maar er is niets aan te doen.
Bij de ene mens gaat het snel en bij de andere wat langzamer. Om zogenaamd langer mooi te blijven hebben alle cosmeticamerken producten bedacht om veroudering te onderdrukken. Er zijn zelfs producten die hun waar aanprijzen met: uw rimpels worden tien jaar jonger. Daar ben je mooi klaar mee. Tien jaar geleden waren de rimpels er nog niet eens. Ze gaan dus niet weg met het wondermiddel. Ik zeg niet dat alles onzin is, maar de aftakeling is niet te stoppen en behoort ook niet gestopt te worden. Het is een onderdeel van het leven. Het behandelen met cosmetica is een kostbare grap, het frustreert de gebruiker en bovendien: de gebruiker wordt weggezet als een soort dommige volger, die precies doet wat de fabrikant vraagt. Want als ze u om de oren gaan slaan met termen als hydro hypo intensief contour, celmetabolisme; de synthese van collageen, ceramiden en hyalonzuur; hydratatie; aquacellular en biospeheren, dan ben ik los. Ik durf natuurlijk niet toe te geven dat ik geen notie heb waarover men het heeft, dus koop ik in mijn onzekerheid maar gauw een duur middeltje dat mij de eeuwige jeugd garandeert. Maar is dit het juiste middel? Het krijgt de schijn van de medische wereld mee. Breng zoveel mogelijk verwarring tot stand, zodat de dokter precies zijn eigen gang kan gaan. Door het gebruik van een onbegrijpelijk jargon en het deelnemen aan een afgeschermde incrowd blijft de buitenwereld overgeleverd aan hun grillen. Je blijft dus een proefkonijn. Het ergste is dat in beide gevallen -de medische en cosmetische- er geen vergelijkingsmateriaal is. Je bent overgeleverd aan de behandeling en constateert achteraf pas of dit het juiste effect heeft gehad. Ik vraag me wel af waarom de reclame een waas van mystiek rondom de corrigerende cosmetica schept. In mijn ogen hebben ze wat te verbergen, en dat zijn niet mijn rimpels.