Ik ga ook eens met de trein

Ik ga ook eens met de trein. Afgelopen twee dagen had ik een symposium in Rotterdam. Een collega van mij uit Tilburg en ik zouden beiden met de trein dit evenement bezoeken. We mogen 1e klas reizen, dus we kochten donderdag een kaartje dat 1,5 keer duurder is dan de tweede klaskaartjes. Daar houdt eigenlijk het verschil op.


OK, de stoelen zijn wat breder in de eerste klas, maar het comfort op zich, zeker op een afstand waar je nog geen uur in de trein zit, rechtvaardigt eigenlijk het prijsverschil niet. We vertrekken hondsvroeg, om 7.02 met de trein vanaf het centraal station in Tilburg. We moeten om 9 uur in AHOY Rotterdam zijn en ons vooraf inschrijven. Nu ga ik wel meer voor mijn studie naar Rotterdam, maar dan pak ik de auto. Ook niet altijd betrouwbaar, maar dan ben ik gemiddeld zo’n 1,5 uur onderweg. Alles verloopt volgens planning. We komen mooi op tijd aan in Rotterdam Centraal, pakken nog een stukje metro en voor half negen melden we ons aan. Perfect. Ik begin bijna te denken dat het openbaar vervoer tegenwoordig de oplossing is. ’s Avonds terug, ook weer met de trein: weliswaar op tijd, maar afgeladen vol reizen we terug naar Tilburg. Zitplaatsen zijn er niet en de halve reis staan we in de 1e klas, om het tweede deel van de reis zittend in de tweede klas af te ronden.

Daar is de eerste misser. Betaal ik 12 euro meer voor een kaartje (toch niet mis), vergeet de privileges maar, want doodleuk roept de conducteur om dat mensen van de 2e klas ook mogen zitten in de 1e klas vanwege de drukte. Daarmee roept de man het failliet af van het klassensysteem in de trein in mijn ogen. Misschien wel terecht, maar onrechtvaardig blijft het als je een dergelijk systeem hanteert. Gelukkig komt de trein wel op tijd aan. De volgende dag vertrekken we een half uur later. Het is aanmerkelijk drukker in de trein, maar abusievelijk heeft mijn collega een 2e klaskaartje gekocht, dus kunnen we niet gezamenlijk in de eerste klas zitten. Ik verhuis mee naar de 2e, waarmee mijn kaartje dus gewoon 1,5 keer te duur is. We hebben een zitplaats en eigenlijk kom ik dan al tot de conclusie dat ik niet meer 1e klas zal gaan reizen op deze afstanden. Ook deze keer verloopt de reis voorspoedig en onderweg zeggen we tegen elkaar dat de NS het redelijk onder controle begint te krijgen. Maar zoiets moet je dus niet zeggen: daarmee roep je het noodlot af. We willen ’s avonds (vrijdagavond) terug met de trein en om 16.45 vertrekken we vanaf AHOY. Op spoor 4 zou een trein staan te wachten die ons om 18.00 uur in Tilburg zou afzetten. Dit bleek iets anders uit te pakken. We lopen het station binnen en zien dat er alleen maar treinen gaan naar Breda en vanaf een ander spoor. We wachten even en er wordt omgeroepen dat er voorbij Dordrecht een seinstoring is en dat de passagiers gevraagd wordt om vanaf twee sporen verder via Utrecht te reizen. We hollen naar deze trein, die juist aan het vertrekken is en al rijdt, maar we kunnen er nog net inspringen als laatste reizigers. Buiten adem klimmen we omhoog en gelukkigerwijs bemachtigen we nog een zitplaats, terwijl de halve trein vol staat met mensen: veroverd door de kortademigheid van mijn collega. De trein gaat in een slakkengang naar Utrecht en even na zessen arriveren we daar. Ook hier staan we weer keurig te wachten op perron 12 met 1000 anderen om naar Den Bosch te komen: roept men -te laat- om dat vanaf twee sporen terug de trein klaar staat naar Den Bosch. Gelukkig staan we pal voor de trap en kunnen snel het andere perron en de trein bereiken en hebben wederom een zitplaats. De oorzaak voor de perronwisseling is een wisselstoring (2-0 voor Pro Rail in de wedstrijd tegen de reizigers). De 900 andere passagiers kunnen blijven staan in de trein of kunnen gewoon niet mee. Een overvolle trein vertrekt naar het zuiden. Op de brug over de Maas blijft de trein nog tien minuten stil staan omdat er gedoe is met reizigers in Zaltbommel en om 18:45 arriveren we eindelijk in Den Bosch. Van hieruit vertrekt de trein om 19.09 naar Tilburg: althans dat verwachtten we. Het hele station staat vol met mensen die richting Tilburg moeten en al snel wordt er omgeroepen dat de trein een kwartier vertraging heeft. Dat zegt men niet zo meer, maar men zegt dat de trein van 19.09 15 minuten later vertrekt. Dat klinkt beter. In de tussentijd vertrekken er 10 lege treinen richting Eindhoven, dus ik vraag me wel af hoe die dienstregeling nou eigenlijk werkt. Uiteindelijk is de trein 25 minuten te laat en arriveren we om 20.00 uur in Tilburg. De trein bleek een kapot onderstel te hebben, dus naast Pro Rail faalt ook de NS zelf. Onbegrijpelijk, maar als enigen gaan we naar het loket om een klachtenformulier te halen om een deel van de reissom terug te vorderen. Als de trein namelijk langer dan 30 minuten vertraging heeft kun je reclameren. Is dit defaitisme, of gaat het nog te goed in ons land? In ieder geval ben ik voorlopig weer genezen van het openbaar vervoer. Als we de mensen de auto uit willen jagen ligt er nog een schone taak bij minister Peijs. Of wordt de nieuwe NS slogan: Met de trein zul je er zeker later zijn.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht