De weg

Dongen heeft vier aansluitingen met de buitenwereld als het om autoverkeer gaat. De Heistraat naar Oosterhout, de Vierbunderweg naar Tilburg, de Gaasjesweg naar Kaatsheuvel en de Dongenseweg naar Rijen. De Vierbunderweg loopt over in de Noord-Oosttangent in Tilburg en is inmiddels een goede ontsluiting. Naar Rijen is een ontmoedigingsbeleid gevoerd om met de auto te komen. Snelheidsbeperkingen, flitspalen en obstakels benemen je de zin om naar Rijen te gaan.

Niet onterecht, want welke Dongenaar heeft er eigenlijk iets in Rijen te zoeken? De Gaasjesweg naar Kaatsheuvel is een goede, nieuwe weg. Maar dan de Heistraat. Al jaren een bron van discussie. Een aantal jaren geleden is men begonnen met het verzamelen van varianten om soepel vanuit Tilburg de A27 te bereiken. Al gauw lagen er tig voorstellen, waarbij er een aantal waren die de Heistraat verder wilde uitnutten. Het aantal alternatieven bleef echter te veel, mede door de Dongense politiek, die alle opties open wilde houden. Volgens mij is het daardoor fout gegaan. Er waren vijf gemeenten bij betrokken: Breda, Oosterhout, Rijen, Dongen en Tilburg. De afkorting van deze studies heette BORDT en zouden teruggelegd worden bij de provincie. Het uitzoeken van een groot aantal alternatieven is kostbaar en tijdrovend. De laatste keer dat er iets van de BORDT-studies vernomen werd is al even geleden. Toen bleek de gemeente Oosterhout, achter de rug van Dongen om contacten te hebben gelegd met de provincie om een nieuw voorstel uit te laten werken. Dit voorstel, onderdeel van het plan “East-of-Oosterhout” in goed Brabants, werd voor de Dongense politiek plotseling gelanceerd. Het toenmalige college met verkeerswethouder van Beek liet de raad weten net zo min iets te weten van deze plannen als de raad zelf. De toenmalige oppositie: de PvdA en SP betwistte dit. Maar ondertussen zet Oosterhout gewoon door. Het alternatief is een soort parallelweg aan de Heistraat met ontsluiting op de Westerlaan. Daarmee komen de Ijzertijdboerderij, het kerkhof, scouting Laurentius en de tennisvoorzieningen in gevaar. Een onacceptabel voorstel dus. Oosterhout heeft niet het recht te beslissen hoe deze weg op Dongens grondgebied verder moet worden aangesloten, volgens de Dongense bestuurders en politici. Dus Dongen probeert nu met de nieuwe wethouder Stoop de rug recht te houden. Dat zal nog wel een hele heisa worden. We kunnen dan ook wel spreken van de Heisastraat. Ik ben zo tegen de vijftig en ik kwam vroeger veel in Oosterhout. Mijn familie komt daar vandaan. Ik kan me ook herinneren dat in de jaren zestig ook een probleem was met deze weg. Dongen had toen al lang een asfaltweg tot het grondgebied van Oosterhout aangelegd, maar Oosterhout verdomde het aanvankelijk om de weg door te trekken. Uiteindelijk werd het een goedkope klinkerweg met een rare knik op het einde. Toen was er ook al gedonder over deze aansluiting. Ik ben bang dat het nieuwe geschil ook wel even zal blijven aanhouden. Dongen en Oosterhout hebben van nature niet zulke sterke banden als het op bestuurlijk vlak gaat. Afwachten dus wat die kaajenschijters nu weer gaan ondernemen. Ik heb begrepen dat Dongen eigenlijk een beetje heeft liggen slapen. Ik ben bang dat ze iets te laat wakker zijn geschud.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht