Campagne

De verkiezingen van 22 november zijn geweest en mijn taak als campagnevoorzitter voor de PvdA in Dongen zit erop. Een grote teleurstelling, ondanks een leuke campagne. De uitslag is nog slechter dan het landelijke gemiddelde. Achteraf denk ik dat de 19e eeuwse campagne die we hebben gevoerd niemand heeft beïnvloed. Wie laat zijn stem afhangen van een poster op een bord waarbij het bord veel te klein is? Of wie laat zich beïnvloeden door in het rood uitgedoste mensen die rozen uitdelen? Of wie besluit zijn stem op jouw partij te geven na het ontvangen van een reclamefoldertje?

Er zijn ook partijen die zo goed als niets hebben gedaan in de verkiezingstijd en toch flink gewonnen hebben. Dus het effect van zo’n campagne is inmiddels nihil. Wat heeft wel gewerkt? Niets inhoudelijks zeggen, en gebruik maken van een natuurlijke uitstraling en de macht van de televisie. Vooral geen openlijke twijfels laten horen of vooruitlopen op zaken. Dat is killing, blijkt uit de uitslag. Ik denk dat de televisie op dit moment het enige medium is waardoor de stemmer zijn keuze maakt. Gooi daar de varianten van de stemwijzer op internet bij en zo bepaalt de kiezer zijn keuze. Wat kun je dan lokaal doen? Proberen om jouw lijsttrekker via beeld iets over je dorp te laten vertellen. In zo’n partij als het CDA of PvdA die erg horizontaal zijn georganiseerd is dat heel erg moeilijk. Voor de SP, die verticaal is georganiseerd en rechtstreekse verbindingen vanuit de wijken heeft tot aan de top van de partij is dit simpeler. Jarenlang heeft de SP een stevige basis gelegd in de steden en de dorpen. Minder dan de “oude” partijen hebben ze last van vergrijzing. Het roer moet dus om. Het belangrijkste medium naast televisie is het internet geworden waarvan je veel meer gebruik zou moeten maken. Het nadeel blijft toch dat de informatie gehaald moet worden, alle RSS-feeds ten spijt. Eigenlijk betekent het dat een plaatselijke campagne voor landelijke verkiezingen niet erg veel zin heeft. Hooguit kun je een activiteit opzetten, waarin je interactief met de bevolking een thema behandelt. En deze thema’s moet je dan vooral richten op bepaalde doelgroepen. Maar ook dat is lastig. Ook hier zou je een kopstuk willen vragen, maar die gaan liever naar de grote steden en die krijg je dus niet. Bovendien komen er maar een paar mensen achter de televisie uit om naar voorlichtingsbijeenkomsten te komen. Ook dan zal de inspanning groter zijn dan het rendement. Of je moet er niet echt op uit zijn om stemmers te trekken, maar politieke belangstelling te krijgen. Mogelijk dat je er nog een paar nieuwe leden aan over kunt houden. Kortom, na deze campagne blijft er een katerig gevoel over. Hadden we een zeer succesvolle campagne tijdens de plaatselijke verkiezingen in april; net een half jaar later gebeurt er dit. Het electoraat is met 25% ingezakt ten opzichte van 2003. Toen hebben we nauwelijks campagne gevoerd. Kortom dat zullen we zo niet meer doen. Gelukkig hebben we nog even de tijd om ons hier druk over te maken.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht