Bieroorlog

We hadden het altijd al gedacht. Het bier wordt duur betaald. Deze week zijn er enorme Europese boetes opgelegd aan vier grote bierbrouwerijen. En waarvoor? Blijkbaar hebben de brouwerijen onderling afspraken gemaakt over de bierprijzen, waardoor ze nu stevig aangepakt worden. Eén van de brouwerijen was zo slim om goed mee te werken. Dat leverde maar liefst de lieve som van 84 miljoen euro op, kortom een kwijtschelding van de boete. Iedereen valt nu over deze bierbrouwers.

Maar arme burgers, dit lijkt een ongeoorloofd drama, maar het is iets van alle tijden. Simpel gezegd is ondernemen niets anders dan geld verdienen. Als je je geld op de bank zet en het brengt meer op dan wanneer je een zaak begint, moet je of een enorme hobbyist zijn of niet goed wijs. Kortom winstmaximalisatie is het doel van een onderneming. Totdat de Europese Unie een feit was deden ondernemingen dit met alle geoorloofde middelen zoals het uitpersen van leveranciers, onderlinge verkoopafspraken maken, gedwongen winkelnering, kijken hoe duur je een product in de markt kunt zetten zonder omzetverlies etc. etc. En van al deze spelletjes is er nu één aan banden gelegd en iedereen begint te koeren. “Zie je nu wel dat sinds de euro is ingevoerd we door de horeca en nu blijkt dus daarmee ook de brouwerijen ons een poot hebben uitgedraaid!” roept het volk. De horecaondernemers -die de laatste jaren flinke klappen hebben gekregen omdat ze in hun feestgelegenheden na de invoering van de Euro alleen het valutateken veranderd hebben en daardoor meer dan twee keer zo duur werden- wijzen nu naar de bierleveranciers. “Wij moeten veel te veel betalen voor het inkopen van bier!” gillen zij. Nu blijkt dat het onderzoek al in 2001 is uitgevoerd over een periode in de jaren negentig. Kortom, het bier mag dan wel duurder zijn geworden, maar is pas explosief gaan stijgen in prijs na invoering van de Euro. En toen begon de consument het pas echt te voelen. Dat heeft dus geen directe relatie met de prijsafspraken en het feit dat nu de horecaondernemers eisen dat de brouwers goedkoper gaan leveren is dus een rookgordijn om hun eigen zakkenvullerij te maskeren. En wat heeft de consument dit nu dan gekost? Ik hoorde een expert zeggen dat dit ongeveer 2 eurocent per glas bier is. Als ik elke avond 4 biertjes zou nemen dan zou men dat per jaar pakweg 30 euro gekost hebben. Voor een biertje betaal je in het café ongeveer €1,40 dus zou ik ruim 2000 euro aan bier hebben betaald als ik deze in het café zou opdrinken. Dan is het gevolg van de prijsafspraak ongeveer 1,5% van mijn kostprijs. Als je volledige transparantie zou invoeren in de prijsopbouw, dan zul je schrikken wat er allemaal nog meer aan de strijkstok blijft hangen. Ondernemers hebben van nature niets tegen prijsafspraken, een tegenreactie van consumenten die zich verenigen om zo goedkoop mogelijk een leverancier of producent onder druk te zetten. Met een stabiele markt is ook de consument soms wel gebaat. Kijk maar eens naar de supermarktenoorlog. De grootgrutters zetten de producenten zo onder druk dat de prijzen (tijdelijk) naar beneden gaan, dat het assortiment wordt uitgedund en dat de speciaalzaak verdwijnt. Zijn we daarmee als consument gelukkig? In mijn ogen blijft de consument zelf verantwoordelijk voor het betalen van een prijs voor goederen die niet tot de primaire levensbehoefte behoren, en moet de overheid zich daarin niet mengen. Als ik het bier te duur vind, koop ik een goedkoper merk of een ander alternatief. Als door de hoge prijs de afzet wordt verlaagd zal de brouwer toch iets moeten doen om mij als klant te binden. Die onderlinge afspraken is altijd a part of the game geweest. En iets dat er al tig jaar inzit snijd je zomaar niet weg. Het is een mistig spel om de concurrentieverhoudingen scherp te houden. Toch riekt de maatregelen die Brussel nu neemt naar willekeur. En waar blijft dat geld? Waarschijnlijk in een potje om de twee dure vergaderlocaties van het Europese parlement te bekostigen. Wat ziet de burger ervan? Waarschijnlijk zullen we nog meer moeten gaan betalen voor ons biertje, want een ondernemer heeft maar één melkkoe om kosten te declareren en dat zijn wij. Dus Europa bedankt dat u de bierprijs zo heerlijk hoog houdt. De bierprijs in ons dorp is ook verhoogd. Zouden de kroegbazen ook afspraken hebben gemaakt? Ik zal Neelie eens bellen.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht