Toen ik zestien was wilde ik er direct één: een bromfiets. Juist op dat moment kocht mijn broer van zijn zuurverdiende vakantiespaargeld een Puch en ik erfde zijn Honda PS50, niet bepaald een eyecatcher, maar wel zuinig en een brommer die op gewone benzine reed. Het was een drieversnellingenbrommer, waarbij ik bij het wegrijden na de tweede bocht al tegen een auto botste. In die tijd nog geen bromfietsrijbewijzen, kentekens of zelfs helmen –alhoewel ik er wel één droeg.
Het was een goedkope manier van verplaatsen, waarmee je actieradius direct vijftig, zestig kilometer groter werd. Dus ik was er blij mee, zeker ook omdat het weinig moeite kostte. Al gauw werd de helm verplicht en ook de verzekering werd gestaag duurder. En bijna alle leeftijdgenoten hadden zo’n bromfiets, vaak in navolging van hun ouders, die net hun eerste autootje aan het afrijden waren. Meisjes hadden vaak een wat kleine automaat, een Mobylette en jongens vaak een stoere bromfiets met versnellingen. Mijn brommer was niet opgevoerd, maar de meeste jongensbrommers reden ver boven de zestig kilometer per uur. Ook toen waren de bromfietsers net als nu gevaarlijke verkeersdeelnemers. En in mijn beleving waren er ook veel meer brommers dan nu. Ook waren er nog geen snorfietsen, waardoor men zelfs op een Solex, meer fiets dan brommer een helm moest dragen. Een groot verschil met vroeger is dat de bromfietsen niet zo vaak gestolen werden, men keurig het ding verzekerde en een helm op zette. Ook toen was er al een kat- en muisspel met de politie, vooral voor de jongens met de opgevoerde exemplaren. En gevaarlijk waren die dingen toen ook zeker. Niet zelden verongelukte een bromfietser door roekeloos gedrag, te hard rijden of zonder helm hoofdletsel oplopen. De continue strijd tussen de dienders en brommerberijders is blijven bestaan. Deze week werden er duizenden brommers gecontroleerd op te hard rijden en hun technische staat. Een belangrijk deel voldeed niet aan de eisen en er werd een bekeuring opgelegd. Ook een bekeuring kon je krijgen omdat je nog geen verplicht kenteken had. Om zo’n kenteken te krijgen moet zogenaamd de bromfiets worden geschouwd en als de brommer voldoet aan zijn specificaties kan hij worden voorzien van een kenteken. Met deze voor snelheidscamera’s leesbare kentekens is nu de bromfietseigenaar op te sporen, als de bestuurder het gas weer eens flink heeft gevonden. Het aantal te betrappen bestuurders zal dan ook flink toenemen. Maar het blijkt ook dat er veel brommers niet ter schouwing wordt aangeboden, omdat ze gestolen blijken. Dan wordt het lastig om een bromfiets gekentekend te krijgen. Ik vraag me wel af wat de toegevoegde waarde van een brommer is na alle wetswijzigingen. Op een snorfiets, waarop je maximaal 30 mag, hoef je geen irritante helm te dragen. Al;s je 18 bent en een motorrijbewijs wil gaan halen, mag je ook niet direct op een zwaar exemplaar motorfiets rijden. Dus als je het kunt redden tot 18 met een snorfiets, kun je met een lichte motor verder als je 18 wordt. Dan heeft zo’n bromfiets met zijn halve regels geen zin en is de verkeersdeelnemer minder gevaarlijk. Want als het de bromfietsbestuurder uitkomt rijdt hij de ene keer op het fietspad en als hij het hier te onhandig of te druk vindt, rijdt het ding op de weg. Als ze zich aan de snelheid houden irriteren ze de auto’s doordat ze net te langzaam rijden en als ze vlot doorrijden schieten ze links en rechts tussen het verkeer. Wanneer ze met een lichte motor zouden rijden en zijn onderwezen in zowel theorie als praktijk, lijkt me het weggedrag veel acceptabeler. Het uiterlijk van een brommer is na het fiets-met-hulpmotortijdperk ook drastisch gewijzigd. Geen ongelijke trappers meer, maar vaak scooters of scooterachtige vervoermiddelen. Handig voor in de stad en niet meer zo geslachtsgebonden. Het is alleen wel moeilijk te zien of het nu om een brom- of snorfiets of zelfs motor gaat, ondanks de gewijzigde kentekening. Het blijft een uit de jaren vijftig overgebleven geen-vis-en-geen-vlees vervoermiddel. Wat mij betreft zou men het fenomeen bromfiets mogen afsluiten. Dan wordt het een stuk duidelijker op de weg.