Hij is omstreden, de Heistraat naar en van Oosterhout. Door het enorme verkeersaanbod en de moeilijke uitbreidbaarheid van de capaciteit is het een weg van grote zorgen. Basis voor een politiek grensconflict met de buren en een grote massa belanghebbenden met allerlei ideeën voor de oplossing van dit probleem, behalve als het probleem voor de eigen deur blijft liggen, En dat terwijl de weg pas veertig jaar bestaat. Daarvoor moesten de mensen die Van Dongen kwamen, via de Lage Ham en de provincialeweg in Oosteind naar Oosterhout of via de toen nog zo gehete Staphorsterkruising naar Breda of Utrecht. Ook destijds was er gedoe rondom deze weg.
Oosterhout transformeerde in het begin van de zestiger jaren het boerenpad, zoals de Dongense Baan, voordat het Heistraat geen heten, toch genoemd mag worden, tot een smalle klinkerstraat, aansluitend op de brede asfaltvoorziening –de Middellaan- in Dongen. De beide wegen sloten niet eens goed aan, wardoor er ter hoogte van de AVRI een rare knik in de weg lag. Daarmee zag je dus al dat Dongen een veel groter belang bij deze weg had dan Oosterhout. Na een aantal reconstructies in de jaren 80 en onlangs ligt er nu één van de eerste interactieve wegen. Het moet de verkeersdeelnemer helpen om soepeler de weg af te rijden, zodat het verkeersaanbod vlotter kan worden afgewikkeld, en het bovendien veiliger is om er te rijden. Er zijn dus een paar digitale aanwijsborden geplaatst waarop afhankelijk van de situatie andere aanwijzingen volgen. Met het systeem zijn ze al jaren bezig, maar sinds een half jaar is het dan in gebruik. De meest voorkomende tekst op het scherm is helemaal geen tekst of de mededeling “buiten gebruik”. Waarschijnlijk zal de gevoelige software nog de nodige kuren hebben. Wat doet het systeem dan wel? Als het werkt geeft het voornamelijk de snelheid aan om in een soort groene golf te rijden. Ondanks dat het een zogenaamde 80 kilometerweg is, is de hoogste snelheidaanwijzing 60 kilometer. Soms geven de borden ook aan hoeveel tijd je van je voorligger rijdt. Dit moet minimaal twee seconden zijn, maar soms is het korter en dan laat dit bord het zien dat je te dicht achter je voorligger zit. Nog een typische aanwijzing is aangeven hoe hard je nou rijdt. Elke auto is uitgerust met een snelheidsmeter, dus om dit ook nog eens bevestigd te krijgen van zo’n bord aan de kant, daar zie ik het nut niet van in. Het roept bij mij wel de neiging op om te kijken hoe het bord reageert, door net iets dichter op de voorligger te gaan rijden of wat gas bij te geven. Ja, wat dat betreft blijven we net kinderen. Al met al ben ik niet enthousiast over dit digitale geweld langs de weg. De kosten zijn hoog, het nut nagenoeg nihil en bovendien staat deze weg zwaar onder politieke druk en zullen de voorzieningen met een nieuwe oplossing weer verdwijnen of opnieuw moeten worden aangelegd. En of het de veiligheid ten goede komt is ook maar een vraag. Het wisselende beeld is namelijk nogal onrustig, hetgeen de verkeersdeelnemer afleidt. Ik weet niet in hoeverre dit nog een proef is, of dat de borden werkelijk de bedoeling hebben om het verkeersprobleem structureel op te lossen; maar wat mij betreft zou in het eerste geval de proef mislukt zijn. Naast de Heistraat is ook de kruising tussen de Eindsestraat en de weg naar Tilburg uitgerust met zo’n bord. Dit slimme bord wees de automobilisten op de aanwezigheid van fietsers in de buurt van de kruising. Een slechte aanwijzing, want dat betekent dat wanneer het bord niet zou oplichten de kust vrij is om gas te geven. Dit bord heeft niet lang gefunctioneerd. Een automobilist heeft op onverklaarbare wijze het regelkastje omver gereden, waardoor het aanwijsbord al maanden niet meer werkt. En volgens mij mist niemand dit ding. Wat mij betreft kunnen we ons gemeenschapsgeld beter aan andere dingen uitgeven.