Van de week werd ik aangesproken in de supermarkt of ik over wilde stappen naar een andere stroomleverancier. Beleefd, maar beslist heb ik hierop geantwoord dat ik dit niet wilde. Eigenlijk word ik erg allergisch van energieleveranciers die mij telkens weer proberen in te palmen. Het heeft iets weg van de financiële instellingen die mij In het verleden ’s avonds terroriseerden met een geweldige aanbod waaraan ik niets had. Gelukkig ben ik na het aanmelden op een bepaalde website, om dergelijke telefoontjes niet meer te willen, hier vanaf. Maar In de supermarkt kon ik deze paars/gele jongeman niet ontwijken. Ik heb niet eens de moeite genomen het aanbod te bekijken. Wellicht was het inderdaad wat beter dan dat van mijn huidige leverancier. De energiemarkt is geprivatiseerd en daarom kunnen verschillende aanbieders concurreren. Als ik in zou gaan op het aanbod van een concurrent verandert er in mijn huis eigenlijk niets, of in nu groene of grijze stroom afneem of deze van Dong Essent EON of Nuon komt: er verandert helemaal niets. Behalve dan dat je op enig moment de stand van de meter moet doorgeven en vervolgens hoopt en bidt dat het administratief goed afgewerkt wordt. Dat je niet per ongeluk toch twee maanden overlap hebt in je kosten en dat plotseling de zaak afgesloten blijkt. En waarom doe je het dan? Voor maximaal € 15 winst per maand te behalen die het volgend jaar mogelijk weer verlies is, omdat de andere aanbieder weer een beter contract heeft? Nee, daar ga ik het niet meer voor doen. De verhalen in mijn omgeving met betrekking tot oversluitingen zeggen mij al genoeg. Vroeger, toen de gemeente nog gas distribueerde en de PNEM nog elektriciteit was er geen discussie over wie mij energie aanbood. Je had simpelweg geen keuze, maar sinds de Europese wetgeving ook hier van kracht is, moeten ze stroom- en gas boeren gaan privatiseren en concurreren. Dat is goed voor de consument, werd beloofd. Het gevolg, nog afgezien van de stijgende olieprijzen waaraan de bedrijven weinig kunnen doen, schiet de prijs van energie torenhoog de lucht in om de bonussen van de directeuren te kunnen betalen, hebben we meer stroomuitval dan 40 jaar geleden vanwege bezuinigingen op het net, en worden we overstelpt met kostbare reclame-uitingen van deze boeven. Daar zijn we dus als consumenten dus echt veel beter van geworden (?) . In mijn ogen is concurrentie ook pas mogelijk als je werkelijk fysiek een andere aansluiting krijgt op een netwerk dat echt van de leverancier is. Oké, dat kost nog veel meer geld, maar dan heb je wel echte concurrentie. Feitelijk is het onmogelijkheid om de energieketen in één hand te krijgen het failliet van de concurrentieverhouding. Praktisch is het gewoon onuitvoerbaar. Vroeger hoefde men geen reclame te maken en bonussen uit te keren aan falende bestuurders. Zo is de groene stroom ook enkel een administratieve illusie. Door aan het energiebedrijf door te geven dat jij groene stroom wil, zorgen zij dat jouw aandeel In de energiekosten wordt belegd in groene-stroom-onderdelen. Het gevolg is dat de stroom die bij jou binnenkomt net zo smerig is, als die bij de buurman die nog grijze stroom krijgt. Als een subsidie, gegeven door regering energiebedrijf vervalt betaal jij dus uit ideologische overweging meer dan je buurman. Is dat dan ook aftrekbaar van de belasting? Ook het zelf opwekken van energie is een alternatief. Zonnepanelen en energieterugwinning zijn populaire middelen om dit voor elkaar te krijgen. Ook hier gaat niet echt een stimulerende werking uit van onze regering. We moeten het vooral doen, maar dan ook wel zelf betalen. En voordeel haal je er alleen maar uit, zodat je met een gerust hart kunt slapen, omdat jij relatief minder verbruikt dan je buurman. Slaap lekker.
Waar haal ik de energie vandaan?
Beoordeel dit bericht