Het is wat als je dorp in een verbindingsroute ligt tussen een logistiek stad en de snelweg. Dan wurmt zich het verkeer door je bebouwde kom. Dit is niet nieuw. In de tijden dat we nog geen vierbundersweg en geen verkeerscirculatieplan hadden, was het dwars door Dongen rijden de kortste manier om van Tilburg op de snelweg richting het westen te komen. Al heeft Oosterhout de leuze: “Oosterhout, daar kan je niet omheen”; in Dongen geldt dit echt. Toen destijds de Vierbundersweg klaar was en de Westerlaan werd aangesloten leek er nog weinig aan de hand. Het niet voor Dongen bestemde verkeer werd geleid door de Westerlaan en aangezien het logistieke centrum: De Vossenberg in Tilburg nog nauwelijks tot ontwikkeling was gekomen, waren eigenlijk de vrachtwagens van de Coca Cola de grootste gebruikers, letterlijk en figuurlijk.
Maar toen heeft de gemeente de fout gemaakt om de verbindingsroute niet geheel buiten het dorp te houden, maar de verbinding te schampen met de bebouwde kom door de Westerlaan in deze route op te nemen. De belangrijkste reden om destijds de Vierbundersweg niet door te trekken was dat de bossen van de Duiventoren werden geraakt en met nog een nieuwe brug over het kanaal, het toch wel een erg dure oplossing zou worden. Niet wetende dat we anno 2008 fijnstof en decibellen meten om de kwaliteit van de woonomgeving vast te stellen, werd besloten aan het einde van de Vierbundersweg een rare knik te maken, aansluitend op de verbindingsweg Dongen-Rijen. En iedereen was destijds al blij dat het centrum van Dongen werd ontlast, dus deze laatste misser bleef aanvankelijk onopgemerkt. Dus nu zitten we met een geweldig verkeersaanbod tijdens spitstijden in de Westerlaan, die zorgt voor overlast met lange files. Wethouder Stoop laat nu op de nu met stoplichten geregelde kruising een rotonde plaatsen, om het verkeer vlotter af te wikkelen. Persoonlijk denk ik dat dit al veel zal helpen. De situatie is niet nieuw en zeker ook niet eeuwig. Door nabii-toekomstige betere aansluitingen vanuit de Vossenberg op de A59 en A58 zal het verkeer zelf zich al meer gaan verspreiden in de regio En gezien het gesteggel met Oosterhout over de oplossing zal de uitvoering nog wel jaren duren, waarbij je jezelf moet afvragen of dan het probleem er nog is. Minister Eurlings, een beetje een naïeve minister, vindt dat het in Nederland veel te lang duurt, eer er besluiten worden uitgevoerd inzake wegenaanleg. En dat kunnen spoor- en autowegen zijn. Er zijn in zijn ogen veel te veel beroepsmogelijkheden om plannen tegen te houden. Dat kun je wel vinden, maar Nederland doet dit eerlijk en met open vizier en het blijkt zelfs dat we helemaal geen slecht figuur slaan in vergelijking met andere Europese landen qua doorlooptijd en besluitvorming. Daar gebeurt helemaal niets totdat het halve land is omgekocht. En dan te bedenken dat wij in een mierenhoop wonen en de meeste andere landen nog ruimte genoeg hebben. Welke aanpassing je ook doet, je schaadt hier altijd iemands belangen, hetgeen niet logischerwijze altijd met geld af te kopen is. Vandaar dat plannen – ook de Heistraat – worden voorzien van een milieu effect rapportage, die eigenlijk bepalend moet zijn voor de uitvoering van de plannen, als ze niet onomkeerbaar blijken. En OK, je kunt twijfels hebben over deze rapportage, maar dan zou je daar een second opinion voor moeten opeisen. Wat nu onder andere Dongen heeft gedaan is proberen iedereen tevreden te houden door zoveel mogelijk varianten bespreekbaar te houden. Daarmee schep je valse hoop en leidt dit tot ernstige kritiek als toch een andere oplossing uiteindelijk wordt gekozen die niet de jouwe is. Het is bovendien kostbaar en tijdrovend. Ik ga ervan uit dat wanneer de weg er eindelijk ligt het probleem mogelijk al is opgelost. Het verkeersinfarct wat onafwendbaar lijkt in ons land, zal tot draconische gevolgen leiden. Mensen zullen minder snel op pad gaan, geholpen door de digitale snelweg en rekeningrijden, en logistiek Nederland zal meer gebruik moeten gaan maken van het water en het spoor. Kijk nu naar de Betuwelijn; ik rijd vrij vaak op de A15 en zie daar zelden of nooit een trein op rijden. Als ik op mijn werk aan de Spoorlaan in Tilburg naar buiten kijk, zie ik continu treinen rijden. Nederland is rijp voor een nationaal mobiliteitsplan, en daar is de Heistraat maar een heel klein adertje in.