De overheid heeft slechts één middel om te reguleren, en dat is ons te straffen met allerlei heffingen. Is het niet door veel hogere boetes bij overtredingen, dan wel onzinnige belastingen als vliegtaks en verpakkingstaks. En niet te vergeten de toekomstige onzinnige belastingen als rekeningrijden. Waarom doet de overheid ons dit aan? Neem nu de onroerend zaakbelasting. Eerst zou deze worden afgeschaft, maar later bleef deze toch bestaan voor huiseigenaren. Wat is dan het verschil met eigenaarsforfait? Eigenlijk niets, behalve dan dat de ene belasting door het rijk en de andere door de gemeente wordt geïnd. Daarbij komt ook nog dat de gemeentelijke OZB een soort tombola is.
Nu de gemeente elk jaar de waarde van de huizen kan bepalen, stijgen deze wel zeer opmerkelijk. Zo kunnen ze zonder politieke verantwoording zomaar tientallen procenten meer geld binnen harken. Met een systeem als bij ons waar de enige vrij te besteden inkomsten van de gemeenten komen uit de OZB,leges en andere retributies wordt jouw kostenplaatje hoger bij of een ambitieuze of financieel falende gemeente. De vliegtaks is ook zo iets. Men zegt dat men vliegen niet wil bevorderen uit milieuoogpunt en daarom wil gaan belasten. Vooral voor kortere afstanden zijn er milieuvriendelijkere vervoersmogelijkheden. Daarom worden juist lange reizen zwaarder belast. Reizen, waarbij de reiziger geen alternatief heeft, Iemand die vijfduizend euro uitgeeft voor een vakantie op Hawaii, zal zich door die zielige 45 euro van het rijk niet uit het veld laten slaan; dat kan er ook nog wel bij. Daar zal dus niemand minder door gaan vliegen. Een bijkomend akkefietje was de bestemming Antalya in Turkije. Die ligt net over de grens en is erg populair als aanvlieghaven voor de Turkse rivièra. Na wat gedoe is uiteindelijk besloten om Turkije ook maar binnen het goedkope tarief te trekken, om een massale boycot van Schiphol te voorkomen. Maar het effect van deze belasting is ordinair geld harken zonder enkel effect ten aanzien van milieu of wat dan ook, behalve de portemonnee van ons rijk. En als je echt iets om het milieu geeft zou je juist kortere reizen zwaarder moeten belasten en goede, ook betaalbare alternatieven bieden.
En je zou korte afstanden met een vliegtuig moeten verbieden en zorgen dat die HSL morgen nog gaat rijden. Nee, dit miljardenproject ligt te roesten in het landschap, en zolang de Nederlander het nog kan betalen gaat hij gewoon met vliegtuig of auto. Dus deze maatregel helpt niet. Onzinbelating dus. Een andere onzinbelasting is de verpakkingstaks. Ik weet niet wat voor soort idioten er in de kamer zitten, maar men is nu verbaasd dat de tussenhandel de kosten van deze taks doorberekend aan de klant. Waar zou deze het anders moeten gaan verhalen? Hadden ze verwacht dat vanaf de invoering de artikelen open en bloot in de schappen zouden liggen? En wat dacht je van rekeningrijden? Ik begrijp dat de infrastructuur en procedures miljarden gaan kosten. Het zal dan nog wel even duren voordat hier aan verdiend wordt. Om mensen in gedrag te veranderen moet je niet direct beginnen met geld te gebruiken als reguleringsmiddel. Vaak zijn juist de verkeerde groepen doelwit van deze grappen, en brengen ze de regering in problemen. Daarbij komt dat al deze verschillende belastingen op verschillende wijzen geadministreerd moeten worden. Daarvan worden de bedrijfsvoeringen duur en stroperig en gaat ten koste van concurrentiekracht. Door ons volhardend gedrag zijn uiteindelijk de inkomsten van ons verkeerd gedrag: accijns, vliegtaks, verpakkingstaks en rekeningrijden zo groot dat er financiële problemen gaan ontstaan als we allemaal braaf zouden worden. Mijn moeder was de mening toegedaan dat je met belonen meer kan bereiken dan met slaan. Maar belonen kost geld en moeite en slaan is in de regel vrij simpel. Ik ben benieuwd wat de volgende onzinnige belasting in deze rij wordt: fietsbelasting of zo?