Al een tijdje is bekend dat het postkantoor gaat sluiten. En niet alleen het postkantoor in onze eigen woonplaats, maar overal in Nederland. Er blijven nog 10 postwinkels over en verder wordt de dienstverlening opgesplitst. Er bleek een exploitatietekort te zijn van 1,5 miljoen op 250 vestigingen; dat is ongeveer € 6000,00 per vestiging. En daarom moet het dan maar dicht. Dat wij in Nederland zo een traditionele dienstverlening de nek omdraaien, daarvan zullen buitenlanders, op zoek naar een postkantoor voor het frankeren van brief of pakket, niets van snappen.
Een postkantoor is een dienstverlening die al honderden jaren bestaat en een centrale plaats inneemt in het centrum van dorp of stad, En nu stoppen we ermee. Als argument die armlastige 6000 euro verlies per vestiging, maar er zit uiteraard meer achter. Het bedrijfsmodel van het postkantoor is namelijk nogal ingewikkeld. Het postkantoor dat als een soort semi-overheid bestond verleende ook bankdiensten. Deze bankdiensten zijn op een gegeven moment in handen gekomen van het commerciële ING en de postsector in handen van het eveneens commerciële TNT. Vanuit hun kerncompetenties, om het met een moeilijk woord te noemen hebben deze takken van sport eigenlijk nauwelijks overeenkomsten, behalve dan dat ze beide een loketfunctie moeten onderhouden. Daar ging het dan ook vaak mis. Een bezoek aan het postkantoor heb ik nooit als prettig ervaren. Het was en is er altijd druk met wachtrijen, het gebouw is sober ingericht en door de werkdruk werd de persoonlijke dienstverlening als klantonvriendelijk beschouwd, hoewel ik persoonlijk deze ervaring niet heb. Het is logisch dat loketmedewerkers voortgang wensen als er altijd rijen staan. Efficiënte afhandeling is vooral ook in het belang van de consument. Ik had wel altijd het gevoel dat, als ik een pakketje moest wegbrengen en juist iemand voor me trof met een ingewikkelde buitenlandbetaling, dit anno 2008 niet meer klopte. Het is toch dienstverlening van een geheel andere orde. En hoe verreken je nu kosten onderling tussen ING en TNT? Daar kun je op afstuderen. Het rijke ING heeft besloten het merk Postbank op te heffen en te integreren binnen ING. Kortom de blauwe leeuw wordt oranje. De klanten van de Postbank zullen naar ING moeten overstappen. Ook dit vind ik een gewaagde beslissing. ING staat bekend als een wat arrogante handelsbank, van oorsprong opgezet voor de bedrijvensector en de postbank was van het volk. Deze bank berekende namelijk nauwelijks kosten voor zijn dienstverlening en sprak de onderlaag van de bevolking daarom aan. Dat de dienstverlening dan wat minder was en de bank door het vasthouden van transacties ongezien van jouw geld profiteerde nam men voor lief. Beide merken hebben een totaal andere achtergrond dus. Ik ben wel benieuwd in hoeverre ING daar geen problemen mee gaat krijgen als alles op één hoop wordt geschoven. Bij TNT zijn de omstandigheden ook flink gewijzigd. De opkomst van email en chatten heeft behoorlijke gevolgen voor het postvolume. Daarnaast is de postwet flink aan het veranderen waardoor concurrenten meer ruimte krijgen om postdiensten –vaak voordeliger- aan te kunnen bieden. Een bedrijfstak met een zeer kleine marge dus, die zich een duur distributie-apparaat niet kan veroorloven. Vandaar dat samenwerking wordt gezocht met winkelketens om de dienstverlening toch wat op peil te houden, zonder de kosten van dure gebouwen. Dit alles onder het mom dat meer concurrentie leidt tot een voordeel voor de consument. Dus voortaan moet je de postbus gaan legen bij de SPAR aan het Europaplein, koop je postzegels bij Albert Heyn, breng je een pakketje weg bij de Bruna en haal je een pakketje op bij TotaalGemak. En dan komt er wellicht ook nog een automaat bij Super de Boer te staan voor postdiensten. En by the way: klepperde eerst eenmaal daags je brievenbus voor het bezorgen van post; nu is dit vaak 2-3 keer per dag, want elke postaanbieder heeft weer zijn eigen bezorgdienst. En dit moet dan allemaal goedkoper voor ons zijn als consument? Ik geloof er niks van. De onderlinge verschillen zullen zeker leiden tot duurdere en goedkopere aanbieders van diensten, maar uiteindelijk zal ook de goedkoopste snel duurder worden dan de huidige dienstverlening. Want de aandeelhouders en commissarissen wensen winst, veel winst. Anders staken ze hun geld wel in een andere business. En jij als arme consument kan het halve dorp al voor noodzakelijke diensten en heb daarmee wellicht 2 eurocent gewonnen. Dat het je veel meer tijd kost zaken uit te zoeken en veel meer moet reizen voor deze elementaire dienstverlening wordt voor het gemak vergeten. En dit alles om de klant beter te kunnen bedienen. Klantgerichtheid staat centraal. Laat me niet lachen. En hoe leg ik nu die ene Engelse toerist die ons dorp na veel omzwervingen weet te vinden uit waar “The postoffice” is?