De gemeentegids van ons dorp is onlangs verschenen. In tegendeel tot de wat saaie A4-presentatie is het een vierkant boekje geworden met een spiraal, voorzien van een plastic buitenhoesje, zodat het boekje niet zo gauw vies wordt. De opzet is ook wat veranderd, maar de essentie is gebleven. Het bevat uiteraard informatie over Dongen en de uitgave is door een commercieel bedrijf uitgevoerd, waardoor er ook veel reclame-uitingen in staan. De huisstijl van de gemeente is verdwenen. Als dit betekent dat de kosten voor de Dongenaar daarmee worden afgewend, dan kan ik hiermee best leven. Nu zit ik in de informatisering en zie dat de opzet van informatie in het boekje niet is gewijzigd. En dat vind ik een gemiste kans. In het boekje staat van de gemeente zelf maar één emailadres genoemd: info@dongen.nl.
Verder bent u volgens de gids aangewezen op telefoonnummers. In 1990 zou dit een geweldige vooruitgang zijn, waarbij u de afdelingen rechtstreeks kan bellen. Maar we leven in 2008. De overheid heeft de mond vol dat de burger alle diensten digitaal kan afnemen en digitaal bereikt kan worden, maar aan Dongen is dit blijkbaar voorbij gegaan. We kunnen bellen of langs komen. En u weet net als ik dat de bereikbaarheid zowel per telefoon als fysiek niet het sterkste punt is van de gemeente. Als je belt word je vaak terug geworpen op de telefonistes, die tevens ook receptionistes zijn. Het gevolg is dat je als bezoeker vaak moet wachten tot de dames hun telefoongesprekken hebben afgerond. En zomaar het gemeentehuis binnen stappen is er al helemaal niet bij. Sinds een tijdje moet elke bezoeker een bezoekerspasje opgespeld krijgen als gevolg van het agressieprotocol. Dan kan de ambtenaar dus nog net zien met welk nummer zijn belager de ambtenaar heeft neergeslagen, zodat wellicht de identiteit van de dader nog kan worden opgespoord. Dit in tegenspraak tot de uitkeringen aan bijstandsgerechtigden waarbij het bestuur van de gemeente juist meer vertrouwen wil geven aan de aanvrager van bijzondere bijstand. Ondanks dat er het laatste jaar nieuwe mensen bij communicatie zijn gekomen met de beste bedoelingen, ervaar ik geen enkele structurele verbetering in de digitale dienstverlening. Eén oorzaak is mij bekend. Ik heb begrepen dat communicatie en IT binnen de gemeente twee eilanden zijn, die geen invloed op elkaar dulden. En vanuit mijn professie als ICT (informatie en communicatie technologie) architect weet ik dat de klant –in dit geval communicatie- dan het onderspit delft. De websites van de gemeenten in ons land worden maandelijks beoordeeld en Dongen staat in juli op de 168e plaats (10 plaatsen gezakt t.o.v. de maand ervoor). Daarmee is de gemeente Dongen een slechte middenmoter, want het totaaloordeel van de mogelijke dienstverlening stijgt nauwelijks boven de 50%. De gemeenten bakken er dus niets van en Dongen al helemaal niets. De omliggende gemeenten zijn aanzienlijk hoger in het rijtje te vinden. Als voorstander van webgebruik ben ik op zoek gegaan naar de digitale variant van de gemeentegids op de site van de gemeente. Op de homepagina van de gemeente Dongen staat hiernaar zelfs een verwijzing bij “Meest gevraagd”. Een teken dus, dat er meer Dongenaren op zoek willen naar digitale informatie. Maar afgezien van een aantal plattegrondjes kom je op het betreffende adres geen steek verder. Ga je naar “mijn gemeentegids” (rechts op het scherm), dan kom je op een commerciële site uit en moet je alsnog Dongen gaan zoeken. Kies je dan onze woonplaats, dan gebeurt er niets. Hoe zit het dan met het afnemen van overheidsproducten.? Veel producten kun je afnemen met behulp van je DigID, waarbij de gemeente geen handtekening op papier meer nodig heeft, maar waarbij je gebruik maakt van de elektronische handtekening, die je ook voor je elektronische belastingaangifte gebruikt. Wat ik dan mis bij het digitale loket is een duidelijke uitleg welke diensten nu wel en niet met een DigID kunnen worden afgenomen en ook een algemene uitleg hoe het dan werkt. Kom je bij een product uit dat nog niet is aangesloten op DigID dan kun je eigenlijk alleen maar een formulier afdrukken en met de pen invullen. Vervolgens zul je het af moeten geven bij het gemeentehuis. Ondanks een heus communicatieplan in Dongen worden de verbeteringen op de digitale snelweg maar tergend langzaam doorgevoerd, terwijl er torenhoge kosten worden gemaakt. Het gebrek aan samenwerking tussen IT en communicatie zie ik als de grootste boosdoener, terwijl we in Dongen alles samen doen toch? In Dongen doen we dingen samen. Maar de informatieafdeling stelt zich niet klantgericht op ten aanzien van communicatie, waardoor wij als burgers het met de krakkemikkige www.dongen.nl, zoals hij nu is, moeten stellen. Kan wethouder Stoop hier niet iets aan doen? Even bellen. Helaas is hij niet te bereiken.