Voetbalplaatjes

Een paar weken geleden begon onze landelijke grootgrutter met een nieuwe actie:voetbalplaatjes. Ik begin al behoorlijk op leeftijd te komen en ik dacht direct: wat een ouderwetse actie. Zo ken ik ze nog uit de jaren zestig. Destijds spaarden wij sigarenbandjes, voorkanten van luciferdoosjes, speldjes en ook wel andere plaatjes. Daar waren ook voetbalplaatjes bij. De grootgrutter biedt naast de plaatjes een plakboek. Ook zoiets dat ik ken uit de jaren zestig. Ik kan me herinneren –ook bij Albert- plaatjes te hebben gespaard van The Thunderbirds, die we ook konden inplakken.

Eigenlijk dacht ik met de digitale revolutie in volle gang dat een dergelijke actie geen enkele kans van slagen zou hebben. Welk kind geeft er nu nou om voetbal en hoe krijg je ze gemotiveerd de plaatjes te gaan sparen? Meewarig dacht ik dat we dit era hadden afgesloten. Ik blijk me behoorlijk te hebben vergist. Na de Flippo’s welpies, pokemonkaarten en wulpies is dit een doorslaand succes. Kinderen staan als derdewereldschooiertjes in de portieken rond de blauwe supermarkt. En thuis word ik door mijn buurjongetjes gestalkt als ik terugkom van mijn boodschappenronde. Juist het eeuwig in contact zijn met elkaar via MSN, SMS en andere elektronische hulpmiddelen zorgt er juist voor dat er een levendige handel ontstaat. Razend populair dus. Wat en ellende voor de huisvrouw die op de kleintjes let en juist deze grootgrutter vermijdt omdat deze weliswaar op de kleintjes let, die echter net iets groter zijn dan de huisvrouw in gedachte heeft. Door hun kinderen worden ze nu zwaar onder druk gezet bij de blauwe grootgrutter vet te investeren. De actie is van een verbluffende eenvoud en daarom waarschijnlijk ook zo sterk. Bij een tientje vijf plaatjes: niet één, maar vijf. Dat betekent dat je al zowat een half elftal krijgt; dus een goede start. Een plakboek voor de echte verzamelaars. Doet het ook altijd goed en is vergelijkbaar met postzegelverzamelaars die weten wat verzamelen is en hier grote waarde aan hechten. Het is niet duur in productie, al zal Albert wel het één en ander gesponsord hebben. Het is ook nog eens een reclame voor het voetbal. Voetbal zit al een tijdje in een verdomhoekje en wellicht kan zo’n actie juist met jongeren weer leiden tot interesse van het publiek. Het is ook simpel te distribueren. De kassajuf heeft een handig uitgiftedoosje en tussen de bonus- en geld- en pasafhandeling en de zegeltjes kan dit er nog echt wel bij. En je weet niet precies wat je gekregen hebt, want de plaatjes zitten in een ondoorzichtig cellofaantje, om te voorkomen dat het ruilen al bij de kassa begint. Lardeer het geheel met een leuke TV-reclamereeks met voetballers en de joviale supermarktbedrijfsleider in de hoofdrol en het kan blijkbaar niet meer stuk. Nu spaar ik ze zelf niet, maar onze buurjongens wel. Die hebben dan ook gevraagd of wij de gekregen voetbalplaatjes aan ze af willen staan. Dat doen we natuurlijk, hoewel ik me enige zorg maak over het fanatisme, waarmee de jongens aan het verzamelen zijn. Ik heb ook geen idee wat er volgt als het boek vol is. Ga je dan als verzamelaar in de handel van de plaatjes of houdt het dan op. En wat heb je dan. Een inmiddels verouderd boek met voetbalelftallen die door de transfermarkt tot afgelopen week nog door elkaar geschud kunnen zijn. Overigens is de grootgrutter ook wel moraliserend. Koop ik namelijk een slof sigaretten van 50 euro, dan krijg ik geen voetbalplaatjes. Waarom niet? Is toch ook omzet? In ieder geval kun je zeggen dat AH weer een uiterst slimme zet heeft gezet in het supermarktschaakspel. Ik kijk al reikhalzend uit naar de volgende.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Requested file could not be found (error code 404). Verify the file URL specified in the shortcode.
[/vc_column_text]

Beoordeel dit bericht