Rotonde of randweg

Trots kondigt wethouder Stoop de komst van een grote rotonde op de kruising van de Westerlaan en Middellaan aan. Met dit verkeerstechnische huzarenstuk – het wordt een turborotonde- zal de doorstroming op deze wegen aanmerkelijk worden verbeterd. Hallelujah! Nu is het een ramp. De verkeerslichten werken niet effectief en op bepaalde spitstijden staan er rijen van honderden meters. Ook de interactieve weg naar Oosterhout helpt niet. Het blokrijden dat daar met een stoplicht wordt geregeld zorgt ook voor lange rijen. Toch begrijp ik het niet helemaal. Inderdaad de kruising is een drama en er moet een oplossing komen.

Maar waren we niet bezig met alternatieven voor de afwikkeling van het verkeer tussen Tilburg en Oosterhout? En was daarbij niet het grote euvel dat al dat verkeer nu door de Westerlaan komt en in een aantal van de 3740 aangedragen alternatieven als oplossing wordt aangegeven? Ja, dat is zo. Vooral de buurt is erg tegen oplossingen waarbij de Westerlaan een rol speelt. Als het verkeer door de Westerlaan blijft komen wordt het lawaai –inmiddels gereduceerd door een scherm- en het fijnstof – dat ligt wat moeilijker – niet minder. Door juist een turborotonde te plaatsen aan het einde van de Westerlaan vermoed ik dat de doorstroming veel beter zal worden. Het gevolg is dat daarmee de overlast van de weg ook als minder zal worden ervaren. Bedenk dat aan de Tilburgse kant nu ook snel een aantal ontsluitingen worden gemaakt richting de A58. Je zult dan tot de conclusie komen, dat het aanbod van verkeer op deze weg de komende tijd minder zal worden. En dan denk ik; goh, is het wel nodig dat er nog een oplossing gezocht wordt voor de zuidelijke randweg. Is met de nieuwe voorzieningen het huidige tracé dan toch afdoende? Doordat in Dongen elke belangengroep zijn eigen zuidelijke randwegbal in de lucht wil houden, evenals de belanghebbenden in Oosteind en Oosterhout, zit de oplossing voor de randweg nog steeds in een impasse, al vermeldt de wethouder dat er wel vorderingen zijn. Maar het blijft een verdomd lastig dossier om dit zonder kleerscheuren naar een goed einde te brengen. Je doet het namelijk nooit goed. Geholpen door de kredietcrisis en de nieuwe turborotonde kan het allemaal mogelijk toch nog goed aflopen voor de wethouder. Door telkens de alternatieven naast elkaar te leggen en er telkens niet uit te komen verstrijkt de tijd gestaag. Natuurlijk is het gekkenwerk dat wij in Dongen zoveel alternatieven naast elkaar zetten en houden. Elk weldenkende mens weet dat je dan nooit tot een goede keuze komt. Dit worden stroperige trajecten, waarbij mensen valse hoop wordt gegeven en waardoor bij een uiteindelijke keuze er veel verlies moet worden genomen. Maar het kan ook zijn dat dit een onderdeel is van een vooropgezet plan. Laat iedereen maar over elkaar heen rollen om alternatieven uit te vechten; ondertussen realiseren we op de grootste knelpunten oplossingen en op een gegeven moment is het probleem geen probleem meer en wordt het stil rond de zuidelijke randweg. En dan blijkt er bovendien geen geld te zijn voor de enige, goede maar wel dure oplossing en dan is het probleem dus vanzelf opgelost. En dan komt iedereen er zonder politieke kleerscheuren vanaf. Het kost een paar duiten en dan heb je ook niets.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

[/vc_column_text]

Beoordeel dit bericht