Benader me niet

Helaas word ik in mijn omgeving nogal eens geconfronteerd met de terreur van de marketeers, zowel privé als zakelijk. Kort samengevat is marketing niets anders dan leuke nieuwe dingetjes aansmeren. En dat is juist wat tegenwoordig hoe langer hoe minder werkt.Ik kan me nog herinneren in de jaren zestig dat er nog echte colporteurs aan de deur kwamen. Kobuske uit Wagenberg met zijn paraplu’s, maar ook verkopers van dekens en stofzuigers van het merk Vorwerk. Op een gegeven moment was dit zo ongeveer voorbij, vanwege veranderde consumentenbehoeften, regelgeving en het feit dat er hoe langer hoe minder mensen thuis waren en de effectiviteit van deze vorm van verkoop niet meer succesvol bleek.

Vervolgens werden ons abonnementen op tijdschriften en kranten aangesmeerd. Simpel om af te sluiten, maar geen idee hoe je er weer vanaf moest komen. Toen ontdekten de schurken de telefoon en grote outboundcallcenters bestookten ons arme consumenten met de meest uiteenlopende aanbiedingen, terwijl jij met volle mond trachtte tijdens etenstijd zo snel mogelijk ervan af te komen. Blijkbaar blijkt deze benadering nogal succesvol, want het is nogal hardnekkig. Tot de overheid ingreep en een bel-me-niet register invoerde, waarbij de callcenters eerst moeten vaststellen of je wel benaderd wil worden. Het gevolg was dat de leveranciers van producten als energie- en communicatiediensten weer terugvielen op de jaren- zestig-methodes en weer aan de deur kwamen. Ook hier werd de consument weer kriegelig van en wil nu ook een bel-niet-aan-register.

Verder blijven marketeers volharden in het schieten met hagel, zoals ik het noem. TV-, kranten- en radioreclames zonder een gerichte doelgroep te benaderen, waarbij vooral de TV-reclames een goed moment blijkt te zijn om je te ontlasten of koffie in te schenken. Erg duur, maar slechts effectief om naamsbekendheid te krijgen. Door grappige filmpjes willen we nog wel eens naar een reclamespot kijken, maar of de relatie direct gelegd wordt met de producten of diensten van de maker is de vraag.

Blijkbaar lijken de marketeers niet goed door te hebben hoe de nieuwe wereld werkt. De klant is aan zet en bepaalt zelf wat hij of zij wil. Dat betekent dat wanneer een klant een product wil ervaren naar een winkel stapt en het product voelt, in zijn handen neemt en probeert en vervolgens op internet de goedkoopste aanbieding opzoekt en het product daar bestelt. Vaak nog eerder in huis dan de plaatselijke winkel kan leveren en een service die vaak nog veel beter is. De klant is inmiddels allergisch voor benadering door producenten.

Marketeers zullen marketeers niet zijn als ze toch geen antwoord hierop hebben. Eigenlijk is het zeer simpel. Eerst verkopen ze je iets: een ziektekostenverzekering, een internetpakket, een telefoniepakket, een energiebundel, een filmpakket of wat dan ook. Dan neem je dat product naar tevredenheid af en ongemerkt lopen deze contracten door. Uiteraard schreeuwen de marketeers via hun reclame-uitingen dat er weer nieuwe zaken zijn. Aangezien we zelf aan zet willen zijn gaat dit aan ons voorbij, behalve als er bij ons een nieuwe behoefte ontstaat.Maar wat er feitelijk aan de hand is, is dat er met jouw afgenomen product twee dingen is gebeurd: Langzaam holde de producent dit pakket uit, maar de prijs bleef hetzelfde. Je kreeg minder voor je geld, dat vaak met een simpele mededeling werd afgedaan. Je groeide niet mee met de nieuwe –vaak ruimere en goedkopere – standaarden mee, maar je bleef wel hetzelfde betalen. Ondertussen blijk je het weggevallen deel van je productbundel als nieuw product weer te kunnen afnemen tegen een zeer aantrekkelijk bod. Maar tel je alles bij elkaar op dan betaal je toch gewoon meer. En het past precies in de strategie van marketeers, die alleen geïnteresseerd zijn in verkoop. Je kunt immers niets verkopen aan een klant die alles al heeft. Pak hem dus iets af, dan heb je weer wat te verkopen.

Ga je nu vanwege een nieuwe behoefte je product aanpassen, dan komen ze vaak zelf met de nieuwe aanbiedingen: een veel ruimer pakket voor minder geld. Je krijgt bijna geld toe. Precies in het straatje van marketeers, die leuke nieuwe dingetjes aan de man proberen te brengen. Uiteraard krijg je een soort van euforisch gevoel dat je meer krijgt voor minder, maar feitelijk ben je natuurlijk jarenlang belazerd. Waar je marketeers dus nooit over hoort is loyaliteit van de klant te belonen door automatisch de verbeterde aanbieding door te voeren. Juist doordat jij zelf niet attent bent, maken ze misbruik van deze situatie, waardoor de winst toeneemt.

Je blijft dus toch altijd zelf aan zet, dus af en toe eens klagen of nieuwe aanbiedingen afstruinen –ook van je eigen leverancier- heeft zeker effect, ook al heb je eigenlijk geen nieuwe wensen. Maar bel me niet en bel niet aan: het werkt bij mij als een rode lap op een stier. Weg met de marketeers.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht