De eigenaar en hoofdredacteur van Dongenhomespot is van nature een radioman en een optimist. De internetkrant is een fantastisch initiatief, maar eens per twee jaar denkt Piet terug aan de radiojaren bij de VIRO in de Volckaert, waar hij direct contact had met z’n luisteraars en kruipt er in hem weer iets naar boven om toch maar weer eens een bal in de radiolucht te werpen. Min of meer om deze reden heb ik Piet leren kennen en werk ik nu al bijna twee jaar samen en is dit bijvoorbeeld mijn vijftigste column bij Dongenhomespot.
In tegenstelling tot Piet heb ik het helemaal gehad met de radio. Niet vanwege het fantastische medium, maar het vreselijke gedoe erom heen. Ook ik ben een echte radioman en heb het maken van radio-uitzendingen altijd mijn mooiste hobby gevonden. Jarenlang ben ik vrijwilliger geweest bij de LOD, Radio 0162 en Omroep Dongen en heb me daarbij ingezet om uitzendingen te maken, maar ook om de organisatie te besturen. Toevallig in de week dat Piet publiceert dat internetradio geen draagvlak heeft in Dongen, stap ik als voormalig voorzitter van Omroep Dongen naar de KvK om de stichting Lokale Omroep Dongen op te heffen. Het boek is dicht.
Een beetje filosoferend heeft lokale radio in Dongen geen echte kans gehad en is het onmogelijk zonder een bepaalde basis anno nu – met een enorm media-aanbod – nog een plaats te verwerven. En eigenlijk was dat ruim 10 jaar geleden met de doorstart van Radio 0162 ook al het geval. De inspanningen staan niet in verhouding met het bereik, en als lokale radio al niet in het systeem zit van mensen komt het er ook niet in. Als je iets van radio wil maken is het in principe nog te doen om een podcaststation te maken, zoals Omroep Dongen in 2007 heeft geprobeerd. Maar door ingewikkelde regelgeving rondom muziekrechten en vooral het gebrek aan interactie heeft het niets weg van het echte radio maken, waar mensen kunnen reageren en daadoor iets levends ontstaat. In die zin is podcasting een dode manier van zenden. Een andere variant: shout- of webcasting, waarbij de DJ real time z’n uitzending plaatst op het internet heeft wel deze interactie, maar door overdaad van kwalitatief matige aanbod, gebrekkige bandbreedte, lastige technische infrastructuur en de weinig succesvolle doorbraak van losse internetradio’s, is het bereik maar zeer beperkt. Bovendien wint beeld in combinatie met geluid ook flink terrein in medialand.
Sowieso is het bereik van media ten opzichte van 10-20 jaar geleden dramatisch geslonken. Er wordt nog nooit zoveel uitgezonden als nu, maar het aantal afnemers neemt nauwelijks toe. Vroeger kon je nog aan iemand vragen of hij of zij een bepaalde interessante uitzending ook gehoord of gezien had, maar nu krijg je te horen dat men het heeft gemist, omdat men naar iets anders heeft geluisterd of gekeken. Met een beetje geluk krijg je zo iemand nog gemotiveerd om via “Uitzending gemist” het programma te bekijken of te beluisteren, zodat je er later nog eens op terug kan komen.
Media vechten om je aandacht. Met Twitter, Facebook, You Tube en de Radio- en TV-zenders strijden ze onderling om de 24 minus 8 uur die jij als mogelijke klant kan inzetten naar een medium te luisteren of kijken. Het wordt erg moeilijk als radiostation daar binnen nog een plaatsje te veroveren. En natuurlijk kun je met veel geld campagnes starten, de beste producties maken en de infrastructuur naar je hand zetten, maar zekerheid heb je niet dat het daarmee succesvol wordt. Zeker als het medium zich richt op een zeer beperkte lokale doelgroep, zullen de investeringen buitenproportioneel worden en moet je commercieel gaan draaien. Dan ben je weer afhankelijk van gunsten van bedrijven die willen investeren, maar eigenlijk geen inkomsten hieruit genereren. Zakt de economie in, dan komt het medium in de problemen of ben je weg. Enigszins vergelijkbaar met professionele voetbalclubs die zo in de problemen komen.
Piet heeft de handdoek nu weer eens in de ring gegooid als het om radio maken gaat, al heeft hij in z’n berichtgeving toch weer een kiertje open gezet voor de toekomst. Ik ken Piet goed genoeg dat hij ooit weer eens een poging zal gaan wagen, vanuit zijn natuurlijk optimisme. Dan raad ik hem aan toch nog eens deze mijmering te lezen. En laat hem vooral doorgaan met de internetkrant; die heeft inmiddels vaste voet gekregen.