In deze column heb ik al een keer uitgehaald naar de OV-chipkaart, omdat vooral bij het aanvragen er nogal wat geregeld moet worden en -om in mijn vaktermen te spreken- zeker niet alle gewenste requirements zijn opgenomen in het concept. Hij wordt heden nu definitief ingevoerd voor de bussen in Brabant, waardoor de strippenkaart wordt afgeschaft.
Met de trein kun je nog gewoon kaartjes blijven kopen, hoewel ik na een half jaar gebruik te hebben gemaakt van de persoonlijke OV-chipkaart in de trein hier wel de voordelen van meemaak. En dat komt omdat ik in de trein geen gebruik maak van ingewikkelde kortingsabonnementen, maar gewoon in de tweede klas van A naar B ga.
Het is handig als je haastig bent dat je niet eerst in een rij voor een kaartjesautomaat moet staan en het declareren van reizen is vooral voor de zakelijke gebruiker –zoals ik- een stuk simpeler met een duidelijk overzicht op de website van OV-chipkaart op Internet. Ja, je hebt dus internet nodig om te declareren en ja: zo’n persoonlijk pasje kost €7,50, maar dat win je in de gewonnen tijd in de vijf jaar dat het geldig is dik terug.
Als ik in de trein zit verbaas ik me altijd over de complexiteit van de betaalregelingen van de NS. Naast de OV-chipkaart kennen ze daltarieven, samenreiskortingen, kortingcoupons, trajectkaarten, studentenpassen incl. een basispas. Pfff erg ingewikkeld en het gaat ook vaak fout. Mensen die te vroeg met een bepaalde kortingsregel in de trein zitten of een basispas niet hebben of bij zich hebben. Gemiddeld één à twee keer per maand zie ik wel een discussie naast me in de coupé tussen een conducteur en een reiziger, omdat de reiziger iets niet goed had gedaan. Ik hoop dat bij de volledige invoering bij de NS van de OV-chipkaart we hier vanaf zijn.
Maar vanaf heden kun je dus niet meer in de bus reizen met een strippenkaart. Je kunt nog wel een vervoerbewijs kopen, maar dan koop je eigenlijk een aandeel in het busbedrijf, gezien de kosten ervan. Deze overgang is veel groter dan wanneer de NS dit gaat invoeren, omdat er veel meer mensen met de bus reizen dan met de trein. In BNDeStem stond deze week een artikel dat de OV-chip er nu echt komt. Een beetje wereldvreemde titel als je bedenkt dat je al een jaar met de OV-chipkaart in de bussen van Brabant kan reizen. Hij is er dus al lang. Maar ook de bewoners van onze provincie blijken wereldvreemd. Veel mensen –vooral ouderen- weten niet dat de strippenkaart niet meer geldig is vanaf nu in de bus en zijn daarover verbaasd als het promotieteam mensen hierop wijst.
Als mensen regelmatig met de bus reizen, zullen ze toch ook de opzichtige paaltjes van de OV-chipkaart wel hebben gezien. Vreemd dat niemand zich dan afvraagt waar deze voor dienen. En diegenen die denken: dit gaat aan mij voorbij steken hun kop in het zand. Toch waren er ook destijds bij de invoering van de strippenkaart al hordes mensen die hadden besloten het openbaar vervoer te mijden vanwege het ingewikkelde gedoe. Je snapt wel dat de vervoerders geen drie betaalsystemen in de bus willen. Dan komen ze nooit van de bushalte weg. Als we allemaal met een chipkaart kunnen gaan reizen zal het instappen in de bus vlotter gaan. Wellicht rijden daarmee de bussen sneller en zijn ze nog beter op tijd op hun bestemming.
De journalist van BNDeStem die het stuk over de OV-chipkaart heeft geschreven gaat zelf nooit mee met het openbaar vervoer. Dat blijkt wel als hij schrijft dat er een saldo op de chipkaart moet staan om te kunnen reizen. Dat is geen verschil met de strippenkaart. Die heb je ook al vooraf betaald. En het nadeel van de strippenkaart is dat het saldo maximaal twee jaar geldig is. Want het strippentarief wordt jaarlijks vastgesteld en kent een uitloop van maximaal één jaar. Helaas heb ik nogal eens een strippenkaart gehad die niet meer geldig was en zeker als je een jaar weinig reisde met de bus, was dit ook een overweging om maar niet met de bus te gaan. Dat lost de OV-chipkaart wel op. Verder meldt de journalist dat de anonieme OV-chipkaart overdraagbaar is. Dat is maar beperkt en eigenlijk best een risico. Als je met twee man reist moet ieder een OV-chipkaart hebben. Dus een gezin met een kind moet bij een busreis drie verschillende OV-chipkaarten gebruiken. Echter als je alleen reist kun je wel de anonieme chipkaart van je partner of wie ook inzetten. Dat is wel een risico. Word de anonieme pas gestolen, dan ben je het saldo dus kwijt, net als bij de strippenkaar en kan de dief vrij reizen op jouw kaart. Bij een persoonlijke pas kun je de pas laten blokkeren.
Alle verandering is moeilijk, ook de invoering van de strippenkaart stuitte destijds op veel weerstand. Een groot voordeel van de chipkaarten is wel dat voor de vervoerders veel zuiverder kan worden berekend hoe de verkeersstromen door bussen in Nederland plaatsvinden. Daarmee kunnen dus onderhandelingen over inzet van vervoer beter worden gevoerd en exacter worden berekend. Dat kan ook wel nadelen opleveren voor onrendabele lijnen. Dat zal nog wel eens de nodige discussies kunnen opleveren.