Vijftien jaar geleden zou ik nog heel geduldig zijn geweest en vijf jaar geleden enige spoed gemaand hebben. Maar anno nu is het paniek. Internet doet het niet. Alsof de kachel in een strenge winter het begeeft, de stroom uitvalt tijdens een belangrijk televisie-evenement of er geen water meer uit de kraan komt tijdens het douchen. En dat terwijl het nog niet eens echt waar is, want ons huis wemelt van de 3G-apparaten, zoals iPHONES,iPAD en dongel, waarmee je gewoon kunt internetten als er geen WiFi is. Maar ja, dat is traag en uiteindelijk duur, dus dat wil je niet anno 2012.
Het begon aan het begin van deze week toen ik thuis de laptop wilde opstarten voor mijn werk: geen contact. In mijn onschuld dacht ik dat het aan de spullenboek van mijn werkgever lag, omdat ook daar nogal eens wat mee is. Dus op naar Tilburg en daar hoorde ik dat er geen storingen bekend waren in het telewerkcircuit. Het kan ook weleens voorkomen dat je niet goed hebt afgesloten als je op kantoor vertrekt, dus dacht ik dat het daar wel aan zou liggen. ’s Avonds thuis gekomen bleek echter dat ook de vaste telefoon het niet meer deed. Nu hebben we allebei onlangs een nieuwe iPhone gekocht, beiden ook nog mobieltjes van de zaak en nog een vakantiemobieltje, dus bereikbaar blijven we wel. Ondertussen bleek dat de KPN-internetverbinding en ook de telefoon een knipperlichtrelatie met ons waren aangegaan: aan-uit, aan-uit. Telkens dacht ik: eureka, de boel doet het weer om na een kwartier weer een dood scherm te hebben: een echte 404. Ik bedacht me nog: het zal toch geen wraak zijn van de KPN, omdat ik juist vorige week na een contractverband van ruim 30 jaar had besloten naar een andere provider te verhuizen. Dinsdag een thuiswerkdag en dus maar eens gaan bellen met de KPN: €0,10 per minuut. Je meldt het probleem, ze vragen of je verhuisd bent van provider, wat ik direct toegeef. Dat blijkt gelukkig niet de oorzaak te zijn, want die boodschap was bij de KPN nog niet aangekomen. Vervolgen testen ze de lijn en ze constateren dat er niets aan de hand is en dat het eigenlijk zou moeten werken. Na drie keer bellen met –gelukkig- redelijke wachttijden adviseren ze om de router te resetten, zonder de consequenties te melden. Achterin de router met een speld erin en floep: de router start in zijn oorspronkelijke modus. Weg draadloos internet, weg connectie met mijn homeserver via internet. Maar aan de draad doet ie het weer en zelfs de telefoon is weer tot leven gekomen.
Dus geen WiFi voor de iPAD, iPHONE of laptop. Aan de kabel dus en de laptops en smartphones aan de 3G. Maar omdat we zo verwend zijn dat we overal met onze apparaten in het huis kunnen werken doet dit toch een grote inbreuk op je comfortgevoel.
’s Avonds met telefonische assistentie van mijn echt technische zwager de router weer ingesteld en we zouden weer draadloos moeten kunnen werken. Meteen is er hetzelfde probleem. De internetverbinding is weer instabiel. We hebben dus de router maar weer gereset. Na de reset blijkt de telefoon het weer niet meer te doen. De volgende dag bel ik de KPN en daar constateren ze dat intussen de router 25 keer was opgestart in de afgelopen paar uur. Ze beloven een nieuwe router te sturen en die zou vrijdagochtend komen. Vrijdagochtend werk ik thuis aan de kabel en aan het begin van de middag komen ze de router brengen. Aanvankelijk lijkt het allemaal goed te gaan. De vaste verbinding werkt en de telefoon doet het ook. Daarna ga ik proberen om de draadloze verbinding op te zetten volgens het boekje. Dat gaat fout. De wizard die me door het woud van instellingen zou moeten leiden, weigert dienst. Dus maar weer bellen voor €0,10 per minuut. Na een uur werkt de draadloze verbinding, maar blijkt deze super traag. En dan heb ik het over langer dan een minuut om een pagina te starten. Weer bellen, nog eens opnieuw alles doorlopen: niets helpt. Ze verwijzen me naar de technische expertisedienst. Ook nog eens geprobeerd alles opnieuw uit en aan te zetten en even lijkt het probleem opgelost. Maar na een paar klikken wordt de verbinding weer erg traag ik heb toen toch maar de technische expertisedienst gebeld.
Ja, ze kunnen wel langs komen. Volgende week dinsdag: 11:00 uur. De kosten zijn 15 euro per kwartier, ter plekke te voldoen. Ik kan tot 24 uur van tevoren de afspraak kosteloos afzeggen.
Met mijn technische zwager gaan we vanmiddag kijken of er geen alternatieven zijn met losse WiFi kastjes of zo. Dat wordt een race tegen de klok.
Machteloosheid is het woord wat bij deze situatie past. Je bent overgeleverd aan de Goden bij het herstellen van -in een niet te vertalen mooie Engelse term- commodities. Maar bij het repareren van gas, riool of licht is er altijd licht aan het einde van de tunnel. Bij de werking van internet, waarbij allerlei factoren een rol kunnen spelen waarom het juist bij jou niet werkt, is het een dure zoektocht zonder garantie. Je moet maar hopen dat jou het niet overkomt. Op hoop van zegen dat het weer gaat werken.