Ik denk dat het tien jaar geleden zal zijn geweest dat mijn vrouw en ik het al over interactieve tv hadden. We hadden toen uiteraard ook al internet en we vonden het destijds een vinding als de TV en internet in elkaar zouden worden geschoven. In die tijd waren internet en TV twee concurrenten. De kabel tegen de telefoon. Dat zal ook wel de reden zijn geweest dat dit niet direct is uitgevoerd. De kabel was het domein van Essent, later @Home en weer later Ziggo en de telefoon was van de KPN. Twee kabeltjes kwamen je huis binnen.
Sinds 10 jaar is alles anders. Op het telefoonnet is grote concurrentie ontstaan en de dienstverlening inmiddels uitgebreid met TV. Op de kabel van inmiddels Ziggo heeft men juist het domein van de telefonie geadopteerd. Van concurrentie op de kabel is echter nog geen sprake. De kabel is van Ziggo en UPC of zo komt er niet in. Dus nu heb je twee kabeltjes en zou je zowel internet, telefoon als TV via allebei kunnen afnemen. De concurrentie is best groot tussen kabel en telefoon dat inmiddels ADSL is geworden. De kabel kan minder hoge snelheden aan dan de coax-verbinding van Ziggo en ook de dienstverleningen beginnen uit elkaar te lopen. Overigens staat de volgende concurrent al aan de deur te kloppen: glasvezel. Op bepaalde plaatsen is dit al ingevoerd –vaak in nieuwe wijken- en vervangt het de ADSL-mogelijkheden.
Helaas zit de aanleg van glasvezel in een dip. De netwerkbeheerders hebben met de crisis andere prioriteiten, maar glasvezel blijft vooralsnog de beste toekomstige oplossing. Ook binnen Dongen zijn er glasvezelprojecten, maar bij de wat oudere woningen, zoals wij bezitten zal het nog wel even duren voordat we op dat razendsnelle netwerk kunnen komen.
Wat nu eindelijk een beetje naar volwassenheid komt is de interactie. Om met Ziggo te beginnen. Veel mensen hadden moeite met de overgang van analoog naar digitaal, omdat ze daarvoor een extra kastje moesten kopen en daarvan het nut niet inzagen. Het gevolg is dat er nog veel bandbreedte beschikbaar moet blijven voor analoge ontvangst. De kabel heeft een bepaalde capaciteit en de analoge kanalen gebruiken daarvan veel capaciteit. Dus hoe minder analoge zenders hoe meer mogelijkheden voor digitale interactie. Vandaar dat ook niet alle zenders nu met HD-kwaliteit kunnen worden doorgegeven. Dit is slechts een kwestie van tijd en uiteindelijk zal analoog verdwijnen.
De interactie bij digitale aansluiting, maar zelfs daarbuiten biedt de kijker veel nieuwe dingen. Een mooi voorbeeld is het gebruik van je tablet, laptop of iPAD als tweede interactieve scherm. Op de televisie is wat te zien en jij kunt via je apparaat op schoot meedoen, door te stemmen, chatten of wat dan ook. Dus televisiekijken wordt niet alleen maar achterover in de bank hangen, maar het centrale punt waar alle interactieve activiteiten van de kijkers,en daarmee ook doeners geworden, bij elkaar komen. Met de voorrondes van het Eurovisie songfestival kon je via een website op je tablet mee stemmen. Je kon ook hier zien hoe mensen met een ander profiel: jong, oud, man of vrouw stemden. Een echte verrijking van het televisieaanbod. Met een beetje fantasie kun je op deze manier tientallen concepten bedenken en invoeren.
Een nadeel van televisiekijken is dat je moet kijken wanneer de uitzending wordt aangeboden. Voor live-evenementen die je niet wil missen is dat net zo prettig, maar voor de meeste andere programma’s zou je zelf wel het tijdstip willen bepalen wanneer je wil gaan kijken. Videorecorders en de opvolgers hiervan boden dan uitkomst. Later kwamen er ook op internet oplossingen als “uitzending gemist”. Niet alle oplossingen zijn volledig of werken gebruiksvriendelijk. En eigenlijk is de oplossing simpel: podcasten. De film, serie of het programma tonen op het moment dat jij wil kijken. Video on demand. Met de nieuwste spullenboel van Ziggo kun je nu in combinatie met een internetaansluiting programma’s gratis of betaald opvragen en (beperkt) internetten op je TV. Het komt een beetje los van het experimentele stadium nu. De kijker wordt een doener. Blijven we toch nog betrokken als we door de crisis niet meer buiten de deur kunnen.