Het telefoonboek weg?

Er zijn een aantal dingen waar politici zich niet mee moeten bemoeien en dat is het verdienmodel van bedrijven. Dat is nu typisch iets waar de markt zijn werk doet; hebben de consumenten geen zin meer in een artikel, dan wordt het gewoon niet meer verkocht en ineens is het er niet meer. Kijk naar de telex, de zwartwit-tv, de stoof, de diligence, het telegram –al verstuurt de koningin deze nog regelmatig- de telefooncel en daar zal het telefoonboek nu ook wel bij komen. Maar om een meerderheid in de kamer te krijgen om te besluiten dat dikke pak papier af te schaffen, dat gaat te ver. Dat gebeurt vanzelf.

Al jaren terug heb ik in de laatste editie die hier nog binnen viel een antwoordcoupon ingevuld dat ik het ding niet meer wilde ontvangen. Vanaf toen heb ik de gids ook niet meer gezien, dus wat let u om niet hetzelfde te doen? Daar hoeft geen meerderheid van een demissionaire regering voor aan te pas te komen. Ik begrijp wel dat mensen, wat politici ook zijn, zich weleens afvragen of zaken nog nut hebben. En dan is zo’n telefoonboek natuurlijk er wel één waarvan je dan denkt: ik heb meelij met de adverteerders. Want van de 10 miljoen exemplaren wordt maar een handjevol gidsen open geslagen en indien wel, dan ook nog vaak op dezelfde bladzijdes. Ik zou als adverterend bedrijf wel een andere weg zoeken om mijn naamsbekendheid te vergroten. Over een andere vorm van nutteloos drukwerk: ongeadresseerde reclame hoor je –nog- niemand. Ik heb –naast de adverteerders- ook medelij met de natuur die voor de telefoongids pakweg 15 miljoen kilo papier moet produceren en dat is waarschijnlijk de reden dat de politiek zich ermee wil bemoeien.

Het belangrijkste motief waarom de telefoongids eigenlijk waardeloos is geworden heeft te maken met de privatisering. De telefoongids, in handen van European Directories S.A., publiceert in deze gids alleen abonnees die bij hun provider hebben aangegeven dat ze vermeld willen worden. Veel mensen zijn de laatste jaren overgestapt naar een andere provider en beseffen dit nauwelijks. Het gevolg is dat dit dus niet meer standaard is. Als je in de telefoongids wil komen moet je daar extra voor betalen, wat de aanbieding van de provider minder interessant maakt. Veel mensen hebben nog een vast nummer, omdat ze het er bijna gratis bij krijgen bij hun provider en alleen bij vaste nummers vraagt deze of men in de gids wil worden opgenomen . Vooral jonge mensen hebben mobieltjes en zullen geen vaste telefonie aanschaffen. Dus het boek wordt steeds dunner en betekenislozer. Ook de digitale versie op het internet is een ramp. Meestal start de zoekpoging bij de digitale variant bij bedrijven en met moeite kun je dan overschakelen op personen, die je dan meestal niet kan vinden. Ook willen mensen niet zo maar meer een vermelding in het telefoonboek, vanwege privacybescherming. Vandaar dat hackers zo geïnteresseerd zijn in het verzamelen van contactgegevens.

Dus hoe vind je nu nog iemands telefoonnummer? Er is geen overstijgende gids of app bedacht waar alle providers al hun nummers –mobiel of vast- kunnen doorgeven en die dan zorgt voor een zo volledig mogelijke lijst. In principe zou European Directories S.A. dit wel moeten kunnen opzetten, maar ik lees in de businesspers dat het zakelijk helemaal niet zo goed gaat met deze gidsen. Het einde is nabij.

Je zult dus hoe langer hoe meer moeten vertrouwen op je eigen adresboekje, wel of niet digitaal. Voor bedrijven is er natuurlijk nog de “Gouden Gids” en varianten daarop, waardoor bedrijven meestal nog wel te vinden zijn. Want ze kunnen tegen betaling worden opgenomen in De Gouden Gids en dat doen de meeste bedrijven toch wel. Maar als je als bedrijf een goed vindbare website hebt, al is het alleen met contactgegevens, ben je eigenlijk veel goedkoper en beter uit. Je kunt met zo’n website veel meer informatie kwijt over je bedrijf als alleen de basis-contactgegevens. Vreemd genoeg hebben nog niet alle bedrijven een website en betalen blijkbaar liever een veelvoud aan kosten aan nutteloos drukwerk zoals de verbleekte gouden gids. Blijkbaar is de zakenwereld zich nog niet helemaal bewust dat naast het telefoonboek ooit ook de brievenbus zal verdwijnen. Dat zal nog wel even duren voor het een feit is, maar is feitelijk onafwendbaar. Het zal gewoon te duur worden om papier te gaan verspreiden. Dat de politici zich hiermee nu bemoeien heeft natuurlijk te maken met de komkommertijd in de zomer en om toch een beetje aandacht te krijgen. En dat is gelukt.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht