De gekte voorbij

De Rabobank trekt zich terug als sponsor voor de topsport bij wielrennen. De bank ziet in dat de geloofwaardigheid van deze degelijke bank ernstig in gevaar komt met het subsidiëren van een sport waar de druk om te presteren zo groot is dat men de illegaliteit opzoekt om de prestaties te verbeteren. En daar houdt de bank niet van.

De Rabobankwielerploeg leek altijd een nogal brave ploeg; er kwamen nooit schandalen aan het licht. Totdat de bank besloot Rasmussen -in het geel- uit de tour te halen in 2007. Feitelijk leek de rede hiervoor alleen maar dat de man zijn verblijfplaats niet kenbaar had gemaakt vlak voor de toer, terwijl je voor de dopingcontroleurs je te allen tijde moet kunnen melden; de zogenaamde whereabouts.

Dat alleen al: blijkbaar is er zo weinig vertrouwen in de coureurs, dat men deze mensonterende mondiale gevangenisregel oplegt als je tot de top behoort. Het is als het lopen met een juridisch opgelegde enkelband. En het zou me niets verbazen dat dat er ook een keer van komt.

Want de sport is niet schoon en nooit geweest. De wielersport heeft van oudsher een hele slechte reputatie. Wielrennen is een sport waar het effect van doping erg groot kan zijn, doordat het een zware duursport is. Ik kan me nog een sublieme sketch uit begin jaren 70 met Gerard Cox herinneren over Polleke, die na een urinetest door gesjoemel “een kind gaat bekomen”. Ook toen was al jaren bekend dat er een kat- en muisspel gaande was tussen de slikkers en de officials.

Het is als een wapenwedloop. Telkens wil men beter presteren dan de concurrent en men zoekt daarbij de grenzen op. Dit heeft nu geleid tot een ellenlange lijst met verboden middelen en handelingen. En met het rapport over Armstrong, waarbij de heilige Lance van zijn voetstuk is gevallen vond de Rabobank dat het welletjes was geweest. Waarschijnlijk heeft de bank met de beste bedoelingen 17 jaar deze volkssport gesponsord, misschien ook wel met het idee om de sport schoner te krijgen, maar nu blijkt dat een deel van de eigen staf ook betrokken is geweest bij dopingaffaires, gooit men terecht de deur dicht. Ondanks alle mooie beloften dat het nu niet meer voorkomt, maar het allemaal zaken zijn die in het verleden hebben plaatsgevonden, voelt de bank zich bedrogen en wil dit niet gaan uitleggen aan haar klanten. Volkomen begrijpelijke beslissing, al is het sneu voor de renners met schone handen. En iedereen die nu bij de Raboploeg betrokken is, beweert ook echt schoon te zijn. Maar aan de sport verandert niets: de man of vrouw met de meeste kracht in de benen wint de koers en als die koers door middel van stimulerende middelen eenvoudiger is te winnen is het verleidelijk om hiervoor te kiezen. En dit alles omdat de belangen te groot zijn. Vroeger verdiende een coureur een paar stuivers, maar tegenwoordig gaat het om tonnen. Dat maakt de verleiding alleen maar groter, dus de vraag is niet of de coureur schoon is, maar hoe hij de verleiding kan weerstaan. Dan kun je nu wel beloven niets te nemen, maar dat zegt niets over morgen.

De Rabobank stelt nu een voorbeeld, dat alle belangrijke sponsors van dergelijke topsport zouden moeten volgen. Haal de astronomische salarissen, bonussen en overige beloningen uit het systeem en sponsor de sport in de breedte en niet de top. Daarmee dien je de sport veel beter en de miljoenen die overblijven kunnen aan een veel beter doel worden besteed in de lijn van de doelstellingen van de bank in dit geval.

De Duitse televisie heeft het wielrennen de rug toegekeerd, vanwege het feit dat de sport niet clean te krijgen is. Daar missen ze de mooie Franse plaatjes tijdens de etappes. Dit is voor velen ook een reden om de tour te bekijken, maar je zou daarvoor ook de serie “Rail Away” van de EO kunnen uitzenden: dan zie je ook mooie landschappen.

Mijn mening is dat sponsoring met een hoog imagorisico zal gaan ophouden te bestaan en ook zal moeten verdwijnen. Bedrijven willen niet in affaires meegesleept worden. Bovendien krijgt men met die veel te hoge bedragen concurrentievervalsing en men zou daarom een maximum budget moeten afspreken bij sponsoring van sport. Want de ploeg met het meeste geld heeft veruit de grootste kans om te winnen, en wat heeft het dat dan nog met sport te maken?

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht