In Dongen is een oplaadpunt voor elektrische auto’s aan het Looiershof. Gisteren heb ik er voor het eerst een auto zien tanken; nota bene een Tesla, een Amerikaanse auto. Na het tanken zoefde deze fraaie auto zonder enig geluid –behoudens wat bandengekletter- weg.
Jaren terug was ik in een automuseum en zag daar al een elektrische auto uit lang vervlogen tijden: ik dacht uit 1904. Ze hebben in die jaren niet lang rond gereden. De actieradius was te klein, omdat de accu’s te weinig langdurig vermogen konden verschaffen. Een probleem waartegen men nu ook nog vecht. Maar nu begint de elektrische auto ondanks dit probleem aan een comeback. De belangrijkste reden om elektrisch te gaan rijden zijn volgens de promotors de milieueffecten. Een auto op stroom stoot tijdens het rijden geen CO2 uit en bevuilt de omgeving niet met fijnstof. Bovendien zijn ze veel stiller. Daar tegenover staat dat de auto’s wel forse accu’s moeten hebben die gemaakt zijn van zware metalen en milieuonvriendelijke grondstoffen. De stroom wordt uit het stroomnet opgehaald, dat in Nederland voornamelijk wordt opgewekt door vieze kolencentrales, die goedkoop kolen importeren uit landen waar de werkomstandigheden ver beneden onze normen zijn. Dus worden er eerst fossiele brandstoffen gebruikt om stroom op te wekken, daarna verspreid via het netwerk (ook zo’n 15% verlies) en daarna in een accu opgeslagen om later te worden gebruikt bij het rijden.
Ik begrijp niet zo goed hoe het milieu hier nu beter mee af is, maar het agentschap.NL zegt dat de uitstoot in totaal te vergelijken is met 60 tot 70 gram CO2 per kilometer. Momenteel lijkt het meer op het verplaatsen van het milieuprobleem. Met het rijden bereik je goede milieuresultaten, maar met de opwekking en distributie nu in ieder geval nog niets. Het wordt pas echt iets als we de auto niet meer hoeven te tanken en met zonnepanelen op het dak een eigen energiebron kunnen geven, of als het rendement met sprongen stijgt.
Toch snap ik wel dat men nu probeert het elektrisch rijden interessant te maken. Nu zijn het voornamelijk pioniers uit de middenklasse die dergelijke auto’s (kunnen) kopen, maar bij een positieve ontvangst dwingt het de industrie snel vorderingen te maken. Vandaar dat de regering ook meebetaalt aan deze ontwikkeling. Zet je dit jaar nog een elektrische auto op je naam, dan heb je de komende vijf jaar geen fiscale bijtelling –voor de leaserijders onder ons. Vanaf volgend jaar wordt de bijtelling 7%. Ook de BPM hoeft men niet te betalen (tot 2018) en ook geen wegenbelasting (tot 2015). De automerken met elektrische auto’s in hun assortiment kunnen de elektrokarren nu niet aangesleept krijgen. Want milieu mag dan belangrijk zijn, de portemonnee is nog belangrijk en zeker als er voordeeltjes te behalen zijn.
Met de Tesla beweert men dat men tot wel 500 km kan rijden met gevulde accu’s. Maar niet alle elektrische auto hebben deze specificaties. De gemiddelde elektrische –betaalbare- auto moet na ongeveer 130 km aan de stroom en dan minstens 20 minuten bij een snellader of 6-8 uur aan een normale lader. Bij deze laatste categorie gaat het veelal om stadsautootjes, waarmee in de regel enkel korte afstanden worden gereden. Wat moet een leaserijder met een auto die maar 130 km aaneengesloten kan rijden? Het lijkt me nog een hele puzzel. Zeker omdat het aantal oplaadpunten nog onvoldoende is. Men zegt dat er 10.000 zijn, maar ik zie er maar een handvol in mijn omgeving. Voor het opladen heb je een speciale kabel nodig en voor snelladen weer een andere en men is bezig met een nieuwe Europese norm. Duidelijk nog een markt in ontwikkeling.
Er gaan zelfs geruchten dat mensen een elektrische auto hebben aangeschaft, omdat ze dan in ieder geval een parkeerplek hebben. Dit zou vooral in de steden gelden. En juist de steden zijn zeker enthousiast over deze elektrische auto’s. De gebouwen blijven schoon, de uitstoot is weg en het lawaai stukken minder. Maar hoor je zo’n auto niet aankomen; is deze dan wel veilig genoeg voor fietsers en voetgangers? En wat als je moet tanken? Mooi even tijd om je mail te checken, wat telefoontjes te doen of wat te eten wordt er geroepen. In de praktijk komt het erop neer dat je zeer uitgekiend je reisplan moet maken om zonder stil te staan op je verre bestemming aan te komen. En zolang er maar weinig volledig elektrische auto’s rondrijden zal men ook niet zo’n vaart zetten om de infrastructuur erop aan te passen. Een kip-ei verhaal waarbij de kosten voor de ongeveer 3000 volledig elektrische auto’s die er rondrijden in Nederland nu wel erg hoog zijn en slechts lager worden als er meer verkocht worden.
Maar als je nu een nieuwe auto zou willen kopen; koop je dan een elektrische? Ben je van plan lange ritten te maken, dan is dit zeker niet interessant. Wil je ver weg op vakantie met de auto, dan is de elektrische auto nog geen optie. Doe je alleen boodschappen in de stad, dan wellicht wel. Maar de techniek evolueert momenteel razendsnel en weliswaar zijn er fiscale voordelen nu, maar wegen die wel op tegen de achterstand die je snel oploopt, omdat je een “oud” onrendabel elektrisch voertuig hebt gekocht, dat straks ook nog eens onverkoopbaar blijkt?
Pas als de auto ongeveer gelijke specificaties heeft als een hedendaagse middenklasser lijkt me het interessant worden. Maar pioniers: ga je gang. Hoe meer jullie elektrische auto’s kopen hoe eerder we dit punt bereiken. Gelukkig ben ik zelf niet bezig met de aanschaf van een auto. Maar als ik wel voor deze beslissing stond, liet ik deze kelk toch nog even aan mij voorbijgaan.