Wat interessant is aan het internet, is dat het de kinderschoenen gaat ontstijgen. Webwinkelen is inmiddels een serieus alternatief voor het ouderwetse winkelen. De gevolgen begin je nu overal te zien. Het gehele consumentengedrag is in transitie. Het gevolg is dat ook bepaalde vormen van het proberen aan de man te brengen van producten minder effectief zijn. Ongepersonaliseerde flyers en brochures verspreiden via brievenbussen heeft nauwelijks zin. Het is schieten met hagel en nog slecht voor het milieu ook.
Als adverteerder kun je eigenlijk het effect van deze reclame niet meten. En aangezien de budgetten steeds lager worden om reclame te maken, wil men dit wel zo doelgericht mogelijk doen. Op het internet is dat veel beter mogelijk dan in de echte wereld. Door internetverkeer met o.a. cookies te volgen willen de adverteerders de customer journey van zijn klanten kennen en weten op welk moment zij als adverteerder de klantreis kunnen onderbreken en doorleiden naar de site van deze aanbieder met de bedoeling om je te verleiden iets te kopen. Daar worden ze hoe langer hoe beter in. Ze meten de effectiviteit van reclamebanners en deze worden op tactische plekken aangeboden tijdens jouw gesurf over het net. Daarnaast worden prominente plekken in de zoekresultaten in zoekmachines gekocht en de resultaten keurig bijgehouden. Met die resultaten worden de banners op nog tactischer plekken geplaatst; kortom het verdienmodel van het nu nog gratis internet. Sommige diensten zijn aanvankelijk begonnen zonder reclames. Ze wisten dat ze daarmee de klanten al direct weg zouden jagen. Neem Facebook of YouTube. Aanvankelijk hadden deze bedrijven alleen maar kosten en waren ze verliesgevend. Maar er was voldoende vertrouwen dat dit wel goed zou komen en dat kwam het ook. Inmiddels heeft Mark Zuckerberg van Facebook zoveel verdiend dat hij 99% van zijn vermogen kon weggeven en nog een half miljard dollar overhield.
Maar Facebook is wel veranderd. Eerst geen reclame, toen kwamen er bedrijfspagina’s en nu kun je tussen de advertenties van deze bedrijven je berichten nog eruit zien te vissen. Dus nu het populair is en niemand meer zonder Facebook wil, gaat de commercie een hoofdrol opeisen. Er moet nog meer verdiend worden om het internet gratis te laten blijven. Ook YouTube slaat een dergelijke weg in. Sinds een aantal jaren worden er al reclames toegevoegd – vooral bij filmpjes waar auteursrechten worden geschonden. Maar het nieuwste is dat er eerst een of twee reclameboodschappen worden getoond voordat het filmpje start. Je kunt hier wel vanaf komen, door een betaald abonnement te nemen op YouTube. En als je dus geen reclame wil moet je in de toekomst zeker gaan betalen. Dat wordt de nieuwe trend op internet en in de software-industrie. Ook Windows 10 en Office 2016 zijn de laatste gedistribueerde softwarepakketten van het besturingssysteem en kantoorsoftware van Microsoft. Voor updates zullen we in de nabije toekomst gewoon een abonnement moeten afsluiten.
En zo gaan we binnenkort voor alle software betalen.
Als je geen reclame op je pc of laptop wil ontvangen, kun je zogenaamde adblockers installeren. Die zorgen ervoor dat er geen reclames meer worden aangeboden op het internet. Dat lijkt een goed idee, maar het gevolg is, als we dit in groten getale gaan inzetten, dat adverteerders zich gaan terugtrekken en het internet ook geld gaat kosten. Want door de reclames kunnen we nu nog het internet gratis bezoeken. Het verdienmodel van internet is nu eenmaal opgehangen aan reclames. Hoewel de digitale wereld hoe langer hoe beter in staat is relevante reclame-inhoud aan te bieden, begint het internet hoe langer hoe meer op een digitaal advertentiekrantje te lijken, waardoor het zijn doel voorbij schiet. Of betaalinternet of – software de oplossing is, is maar de vraag. De opbrengsten komen dan in een beperkt aantal handen terecht. Niet alleen het normale internet is of wordt vergeven door advertenties, ook apps op telefoons en tablets zijn inmiddels voorzien van reclamebanners. Ook hier is er dezelfde remedie: je kunt ervan afkomen door in plaats van de gratis variant de te betalen app te downloaden.
Zo ga je stiekem behoorlijk betalen voor software. En dat alleen om te voorkomen dat je overstelpt wordt met advertenties.
Het meest irritant is het wanneer er banners voorbijkomen met producten waarop je hebt gezocht die inmiddels al zijn aangeschaft. Zo zijn we op vakantie geweest in november en in de gehele maand december ben ik overstelpt met de banners van de resorts waar we hebben overnacht. Alsof ik direct weer opnieuw ga boeken. De systemen zijn blijkbaar nog niet zo slim dat ze kunnen weten dat mijn behoefte inmiddels is vervuld. Daarmee schiet het geheel zijn doel voorbij. Sowieso is het aanbieden van concrete producten weinig zinvol. Bij mij heeft reclame als enige effect dat ik de naam van de firma herken. Dat kun je nog zien als winst. Ook als ik op papier de krant lees sla ik ongezien de advertentiepagina’s met productaanprijzingen over. Mijn aankoopbeleid is vraaggestuurd, dus ik ga pas op zoek als ik iets wil hebben of nodig heb. Ik denk dat veel mensen zo winkelen (zeker veel mannen). Ik vrees dat de zondvloed van advertenties zal blijven en we ook hoe langer hoe meer gaan betalen om dit te temperen. Zolang de marketeers dit model blijven omarmen en denken dat het geld blijft opleveren zullen we ermee moeten blijven leven.