Rekeningrijden

Als de politiek de files ziet groeien en men ziet geen uitweg meer om het op te lossen, dan gonst er binnen no-time het woord rekeningrijden. Niet van de VVD, want die geloven daar niet in. Wat het feitelijke probleem is dat ons wegennet prima berekend is op de verkeersbelasting, maar alleen niet als we allemaal op hetzelfde moment de weg opgaan. In de discussie hoor ik nu nergens argumenten om het probleem werkelijk op te lossen. Niet rekeningrijden is de oplossing, maar niet meer op weg gaan met de auto. En al snel kijkt men dan naar het openbaar vervoer.

Ook dit is al overbelast en zeker niet goedkoper dan autorijden. Dat heb ik toevallig gisteren nog meegemaakt toen ik naar Den Haag moest en we in de Intercitytrein eerst achter een te laat boemeltje moesten hobbelen, daarna een storing hadden met de locomotief en het laatste deel van de reis -vanaf Delft- met de tram moest worden afgelegd, omdat iemand zich bij Rijswijk voor een trein had geworpen. Het openbaar vervoer lonkt niet erg op deze manier. Het probleem is dus dat we allemaal op hetzelfde moment ergens moeten zijn. En daar zit hem de clou. In de auto zitten meer dan 80% van de automobilisten alleen in een auto waar meestal wel minimaal 4 mensen in kunnen. Carpoolen is ook een deel van de oplossing, maar daar hoor je ze niet over. Veel mensen werken in administratieve banen en vele bedrijven kunnen ervoor zorgen dat de verbindingen tussen de medewerkers met hulpmiddelen als Skype voor Bedrijven zodanig van kwaliteit zijn, dat een face-to-face gesprek niets toevoegt. Waarom gaan we dan in hemelsnaam elke dag naar kantoor? En als je dan gaat, kun je dan niet eerst een uurtje of wat thuis werken en daarna pas vertrekken naar kantoor? De belangrijkste oplossing is toch om niet te gaan reizen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de CO2 uitstoot.

Helaas merk ik dat de animo van bedrijven om hun personeel de vrijheid te geven om vanaf thuis te laten werken minder wordt. Waar ikzelf -als ik thuis werk- minder gestoord veel meer doe dan op kantoor zijn vele werkgevers benauwd dat van de vrijheid ‘misbruik’ wordt gemaakt. Natuurlijk moet je als medewerker verantwoordelijk zijn voor je werk en de zaken binnen de gevraagde tijd afwerken, maar juist daarom is thuis werken goed. Je bent veel minder afgeleid en kunt je zelf beter concentreren. Maar ja, dan moet de baas je wel willen vertrouwen. En ik merk dat het minder gepromoot wordt. De nieuwe generatie bazen is behoorlijk old-school.
Emolumenten zoals een leaseauto waarmee medewerkers worden gelokt zijn niet bepaald de zaken waarmee de files worden opgelost. Je krijgt immers alleen een leaseauto als je een bepaald aantal kilometers per jaar rijdt (in je eentje).

Daarmee is het vanzelfsprekend dat je met de auto naar kantoor komt. Blijf je thuis, dan moet je mogelijk aan het einde van het jaar de auto inleveren. Wie wil er niet voordelig autorijden, grotendeels op kosten van de baas? Van zo’n aanslag op de duurzaamheid moeten we af. Maar ja, de regering met de autopartij als grootste deelnemer krijg je niet zover, ondanks strenge klimaatdoelen. Waarom geen stimuleringsmaatregelen dat bedrijven mensen vanuit thuis laten werken? Dat is heel wat positiever dan het rekeningrijden. Uiteraard is het rekeningrijden ook tegen de principes van de VVD, want dan wordt de auto duurder. En vanwege die paar euro duurder die het gaat worden bij invoering daarvan, zullen best wel mensen achter hun oren krabben of ze er om half negen moeten zijn. Het is het tegenovergestelde van wat het Openbaar Vervoer doet. Die stimuleert de reiziger juist met korting om in de daluren te rijden. Dat is een veel klantvriendelijkere en positievere oplossing. Het rekeningrijden is net zoals met accijnzen: je straft de gebruiker, je wil eigenlijk bereiken dat er minder gebruik van wordt gemaakt, maar ondertussen loopt het wel lekker binnen bij de belasting. En daardoor wordt de belastingdruk voor andere mensen lager. Maar verslaafden aan auto, drank of sigaretten laten zich door een verhoogd tarief niet gauw aan de kant zetten. Dat is dus een oplossing van niks.
Probeer gewoon te regelen dat je minder hoeft te rijden en het probleem lost vanzelf op. De regering moet zich focussen op beloningen om het verminderen van autorijden te stimuleren. Straffen met een duur systeem als rekeningrijden is een heel dun doekje voor het bloeden en lost niets op.

 

Beoordeel dit bericht