Radio speelt in ons huis nog steeds een belangrijke rol. Onze wekker is een radio die om 7 uur gaat spelen. Sinds een jaar of 3-4 met Radio2. Daarvoor was ik een toch wel vaste luisteraar van 3FM. Maar met de uittocht van alle coryfeeën bij dit roemruchte station raakte ook ik ontheemd.
Radiostations zijn bij de NPO geprofiled, om het in goed-Nederlands te zeggen. De zenders 2,3 en 5 hebben een eigen leeftijdsgebonden doelgroep. Als DJ’s ouder worden bij 3 FM verschuiven ze via Radio 2 naar Radio 5. Als ruim 60 jarige zou ik nu naar Radio 5 moeten luisteren, maar ik vind dit net zo vreselijk als het vooruitzicht dat ik naar het levenslied moet gaan luisteren als ik over een aantal jaren geparkeerd moet worden in een verzorgings- of verpleegtehuis.
Met Radio 5 heb ik helemaal niets. Alsof de wereld stil staat. Daar ben ik niet van.
3FM had tot voor kort een zeer succesvolle eindejaarsactie: Serious Request. In een glazen huis werden drie DJ’s van de zender een kleine week opgesloten in een glazen huis in een stad in Nederland. Dit glazen huis was de brievenbus voor een inzamelingsactie voor het Rode Kruis, om een specifiek bepaalde misstand in de wereld aan te pakken. De DJ’s moesten ook een beetje lijden; ze kregen maar beperkt te eten en slapen was ook een probleem. Vanuit het glazen huis werd Nederland gemobiliseerd om acties uit te voeren om zoveel mogelijk geld voor dit goede doel te verzamelen. Dat leidde tot een grote verbondenheid op kleine en grote schaal. Een mooie actie zo vlak voor Kerstmis. Continu stonden er camera’s op dit glazen huis gericht en de toestroom naar de provinciestad waar het huis stond was enorm. Het bracht ook een leuke cent op. 6,7,8 miljoen was zowat standaard met zelfs een uitschieter van 13 miljoen in 2013. Daarmee kon dus een substantiële bijdrage worden geleverd aan het goede doel.
Voor de stad waar het glazen huis stond was dit een enorme magneet, waar iedere stedelijke middenstander maar van kon dromen. Steden stonden in de rij om het glazen huis te ontvangen. OK, de organisatie is uiteraard qua beveiliging wel een issue, maar in een rijk land als het onze is deze zeer positieve citymarketing toch het geld en de moeite dubbel en dwars waard. Zeker als je de verbroedering in ogenschouw neemt die het evenement veroorzaakte.
En twee jaar geleden besloot men het roer om te gooien. De opbrengsten liepen wat terug en men vond dat het tijd was voor verandering. Er zou sleet zitten op het concept. In plaats van het glazen huis werd een ‘Lifeline’ georganiseerd. Een estafettevoettocht van plaats naar plaats waar onderweg geld op zou worden gehaald. Zes DJ’s liepen in tweetallen een etappe en probeerden onderweg in de uitgestippelde route mensen en groepen te enthousiasmeren om inzamelingsacties op te zetten.
Nadeel van dit geheel was dat het lang niet zo mediageniek was als het glazen huis. Vastleggen van een reizend gezelschap voornamelijk op troosteloze provinciewegen in het half-donker brengt geen aantrekkelijke TV op en blijkt ook zijn doel voorbij te schieten. De opbrengst voor het Rode Kruis is dit jaar iets meer dan een kwart van de laatste editie van het glazen huis in Apeldoorn in 2017. Een zelfde type glazen huis in het armlastige Wallonië in België bracht dit jaar nog ruim 5,6 miljoen op.
Het is al net zo als met het ooit zo populaire radiostation zelf. Men is de regie kwijt en het aanbod van de zender kan niet opboksen tegen de commerciële en online-initiatieven. Het glazen huis had als voordeel dat ondanks de teloorgang van 3FM het station wel een kleine week in de spotlights kwam te staan. Dat zou een oppepper moeten zijn om het tij te keren. Maar nee, de ooit zo massaal bewonderde actie werd gemarginaliseerd in een suf betekenisloos concept, waarbij het Rode Kruis en het luisterpotentieel van 3FM het slachtoffer is. Als er bij de NPO bezuinigd moet worden weet ik wel een plek: weg met 3FM. En NPO: stap s.v.p. ook eens af van die mallotige profiling, zodat ik gewoon mijn radiowekker op radio2 kan laten staan.
KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN