Black Friday

Het is nu zondag, maar nog steeds Black Friday. Deze nieuwe uitverkoop is overgewaaid uit America als uitverkoopactie na Thanksgiving. Sinds een paar jaar is dit bij ons nu ook ineens immens populair. Ingegeven door het internet, waarbij de aanlokkelijke aanbiedingen uit America nu zonder vertraging in Europa zichtbaar zijn. En met de komst van Amerikaanse internetretailer Amazon is de grens helemaal verdwenen. Eigenlijk voor Nederland een vreemd moment. We zitten nog midden in de klaasinkopen en dan komt deze monsterachtige kortingslawine over ons heen.

Winkeliers willen van hun winkeldochters af, tegenwoordig meer magazijndochters, en overal geeft men tientallen procenten korting.
Een maandje terug werd er een laf berichtje de maatschappij in gestuurd vanuit de overheid waarin werd gewaarschuwd wat voorzichtig met Black Friday te zijn. Dit in verband met de grote toestroom die werd verwacht en die niet te verenigen zou zijn met de huidige COVID-19 maatregelen. Zoals het met een vrije maatschappij altijd gaat, als er geen sancties op staan, gebeurde nu ook weer: men trekt zich van de waarschuwing geen fluit aan, want de buurman doet ook mee.
Het gevolg is duidelijk. Ondanks de oproep van onze premier om zoveel mogelijk thuis te blijven trekken massa’s door korting geobsedeerde mensen er deze dagen op uit om goedkoop in te slaan, Corona of niet. Blijkbaar is 50 euro voordeel belangrijker dan doodgaan.

De winkeliers hebben totaal geen terughoudendheid getoond om mensen te weren. Vakbonden protesteren nu dat het personeel onder deze omstandigheden wel erg bloot gesteld worden aan de pandemiegevolgen. En eergisteren waren er weer 1200 mensen meer besmet geraakt aan Corona dan de dag ervoor. Hoger is toch beter? Nou, nee dus. Alle wappies, gekkies, tokkies en wel of niet verscheurde FvD-aanhangers ten spijt: er heerst een levensgevaarlijk virus onder ons. En het is er echt, anders moet je maar eens een dagje meekijken in de ziekenhuizen. Ik mis hoe langer hoe meer de vlogserie ‘Frontberichten’ waar je wel echt werd meegetrokken in de zorgelijke situatie. Ik vond die filmpjes confronterend. Ontkennen was hiermee onmogelijk geworden. Maar omdat dit allemaal te duidelijk was, blijven we er nu in de 2e COVID-19 golf van verstoken. Omdat het nu niet meer zichtbaar genoeg in beeld komt, blijven er vele ontkenners. Binnen hun bulb van informatiebronnen horen ze ook niet anders.

Net zo goed dat er zo langzamerhand meer anti – als pro vaxxers zijn. “Nee, ik ga me niet laten inenten als er een vaccin is,”, schreeuwt men om het hardst. Ondertussen snuiven, schuiven, spuiten ze van alles in hun lichaam, en roken en drinken zich te pletter. Dat is allemaal goed, maar een vaccin toe laten dienen, die de farmaceutische industrie met grote spoed in de markt wil zetten, rekening houdend met alle veiligheidsaspecten, is niet te vertrouwen. “Hoe kan nu zo iets zo snel op de markt komen als dit normaal jaren duurt”, roepen ze in koor? Dan zou ik wel willen brullen: ER HEERST EEN PANDEMIE EN DE WERELD WIL ER VANAF! En zodoende is nu alle hens aan dek en is spoed vereist.
Ondertussen vullen de straten zich met winkelend volk, deels veilig gewaand met hun pseudo-bescherming van veelkleurige smerige mondkapjes of de helemaal niet erkende maskers. Zichtbaar loopt het uit de hand, want de enige echt werkende maatregel: blijf uit de buurt van elkaar en wel minimaal 1,5 meter, wordt niet nageleefd. Dit bezorgt de burgemeesters in het weekend dan weer hoofdpijn, want ze moeten besluiten om de winkels eerder te sluiten, om zodoende de massa weer naar huis te jagen. Onzin schreeuwen de winkeliers: je moet de winkels juist langer open houden, dan verspreidt zich de massa. Helemaal onzin. Mensen zien het als een gezellig uitje en in een lege winkelstraat is het niet gezellig winkelen, net zoals een leeg voetbalstadion ook niets is. Ze gaan echt niet in plaats van zaterdagmiddag om 4 uur nu dinsdagmorgen winkelen. Die winkel is dan ook open, maar de gezelligheid en drukte ontbreken.

Winkeliers gebruiken Black Friday om de verloren omzet van het afgelopen jaar weer op te krikken. Als we ons strikt aan de regels zouden houden, zou dit een fiasco worden. Winkelen is een niet-noodzakelijke actie, dus thuis blijven is het devies. Als iedereen zich daaraan houdt, geeft dat weer een impuls aan het winkelen via internet. Daar word je helemaal overspoeld door gigantische aanbiedingen vanwege deze vreemde dag, die 12 dagen blijkt te omvatten. Retailers die afhankelijk zijn dat de koper en verkoper met elkaar in contact treden zien met lede ogen deze internet-hausse aan, die -ongewild- wordt gepropageerd door onze politieke leiders. Dat vindt men oneerlijk.
Gezien de slachtoffers van de pandemie is het de vraag of eerlijkheid überhaupt im frage is. Sommige bedrijfstakken merken er niets van, andere spinnen er garen bij en weer andere gaan onderuit. Vooral het bestedingsgedrag van mensen verandert. De kans is groot dat deze veranderingen na de pandemie deels blijven. Met nieuw-gedrukt, renteloos geld de gaten proberen te dichten bij de slachtoffers, zoals de overheid doet is ook maar de vraag of we het nieuwe normaal kunnen afwenden.

Zo’n overgewaaide old-school actie als Black Friday, laat zien dat dit niet in het nieuwe normaal past tijdens een pandemie. We zijn kwetsbaarder dan we denken, maar trekken ons niet veel aan van adviezen. Er komen kwetsbaarheden naar voren, waar we eerder nooit rekening mee hebben gehouden. Mogelijk worden we wijzer door de pandemie. Nu we zien dat we zo kwetsbaar zijn, zullen we zaken moeten gaan vernieuwen. Met innovaties kunnen we zorgen dat we nu nog onbekende bedreigingen kunnen weerstaan.

Wie pakt de handschoen op?

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN


 

Beoordeel dit bericht