De gouden koets

Deze week was er erg veel belangstelling voor de pronkkoets van ons koningshuis: De Gouden Koets. De luxe koets, die de stad Amsterdam aan Koningin Wilhelmina schonk ter ere van haar inauguratie als koningin van Nederland in 1898. Een prachtig 19e eeuws voertuig dat maar liefst door 8 paarden kan worden voortgetrokken. Een beetje onzin uiteraard, want al zal deze koets best wel een behoorlijk eigen gewicht hebben, 8 paarden is echt voor de show. De Audi A8 Limousine waarvan nu gebruik gemaakt wordt heeft trouwens heel wat meer paardenkrachten. Ook allemaal onzin. De aandacht voor de Gouden Koets was er vooral omdat deze sinds deze week tijdelijk te bewonderen is in het Amsterdam Museum.

De 5 jaar durende restauratie is minutieus uitgevoerd en de koets is in zijn volle glorie door het publiek in het museum te bekijken tot februari volgend jaar. Wat er is te zien is een stuk vakmanschap van bouwers en restaurateurs, maar vooral één ding trekt bijzonder de aandacht. Op het linkerpaneel van de zijkant van de koets staat een afbeelding die uitgelegd kan worden als de verheerlijking van het kolonialisme en met name de slavernij: “Hulde der Koloniën”. En daar vallen nu heel veel mensen over. Hoe kan het toch zijn dat onze koning met een dergelijke racistische afbeelding op zijn rijtuig jaarlijks de pakweg 2 kilometer aflegt tussen Paleis Noordeinde en de Ridderzaal. Een afbeelding die op de koets is aangebracht 35 jaar nadat de slavernij was afgeschaft. Tot een jaar of tien geleden accepteerde men dat dit bij het verleden hoorde, maar ineens waren er krachten die speelden om dit soort verkeerde historische verheerlijkingen uit te bannen. Net zoals dat straatnamen, afbeeldingen en standbeelden van onze zeerovers uit de 17e eeuw en de mensenhandelaren uit de VOC niet meer zouden mogen. Een haast militante groep willen al deze uitingen uit het straatbeeld het liefst laten vernietigen. In het gunstigste geval mogen beelden en schilderijen van deze schurken nog wel worden tentoongesteld in een museum, maar dan wel met een flinke corrigerende tekst erbij, en alleen omdat de objecten wel degelijk artistieke waarde bevat.

De Gouden Koets staat nu dus in het museum. Iedereen kan het omstreden paneel nu rustig bekijken. Nog nooit heb ik zoveel afbeeldingen en uitleg gekregen over het gewraakte paneel in pers en op TV dan uitgerekend nu. Het heeft dus een tegenovergesteld effect. Mensen die juist deze uitingen van racisme willen uitbannen zullen met lede ogen aanzien dat juist de ‘Hulde der Koloniën’ van De Gouden Koets als het meest belangrijke onderdeel van deze protserige pronkkoets wordt uitvergroot. Als men had besloten een (verwijderbare) folie over het linkerpaneel te plakken met een aangepaste afbeelding, dan had dit geen geweld gedaan aan de koets en kon de discussie worden verstomd. Het aan het oog onttrekken van controversiële afbeeldingen is de meest effectieve manier om het te vergeten. Neem de Taliban die duizenden jaren oude religieuze tempels liet opblazen: uit het oog uit het hart.
Persoonlijk ben ik van mening dat we ons verleden en hoe we daarna dit interpreteerden niet te veel geweld moeten aandoen. Verbergen we alles in musea met een forse disclaimer, dan houden we onszelf ook voor de gek. Natuurlijk is het beschamend wat die schurken en wij Nederland als kolonisator hebben uitgevreten. Maar let op: we zijn er wel rijk mee geworden en we profiteren daar nog steeds van. Maar om alle aanwijzingen op een foute historie maar te vernietigen of uit het gezichtsveld te halen is ook een hypocriete manier om de kop in het zand te steken. Met wat uitleg bij afbeeldingen, standbeelden of straatnamen komen we al een heel eind.

De discussie of De Gouden Koets nog zal worden ingezet om de koning en koningin te vervoeren naar de ridderzaal op de derde dinsdag van september is 5 jaar geleden ook al gevoerd. Toen werd al gezegd dat de koets niet meer ingezet zou worden. Maar de discussie laait weer op. Persoonlijk maakt het mij niet uit waarmee de koning de 2 kilometer aflegt. De koets is leuk voor de plaatjes.

En of de koning nu met De Gouden Koets of de Audi naar de ridderzaal komt. Het zijn allebei voertuigen met een luchtje, want was die Audi ook niet geproduceerd door een concern dat zich verrijkt heeft door sjoemelsoftware in te zetten?

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN


 

Beoordeel dit bericht