Sinds kort zie ik in ons dorp groene elektroscooters staan met GO erop. Die zijn van GO Sharing. Dat is een internet platform waarmee je via een app op je smartphone een scooter kunt huren. Je zorgt eerst dat je bekend bent bij de organisatie. Als je eenmaal klant bent en de app hebt gedownload zoek je met deze app waar zo’n groene scooter te vinden is. Opvallend is dat de scooters letterlijk overal worden geparkeerd, zodat ze zoveel mogelijk in de weg staan. Wellicht om reclame te maken voor het concept. Formeel mag je geen overlast bezorgen, maar ben je afhankelijk van een rollator of scootmobiel dan kom je regelmatig toch zo’n ding tegen op de hoek van de straat of midden op de stoep.
Je mag de scooter wegzetten waar je normaal ook een fiets mag parkeren. Maar ik vraag me af of dat dan ook op de plekken zijn waar ze nu worden gedumpt. Als automobilist zie ik de vervoermiddelen vaak zodanig op stoep of hoek staan, dat ze ook nog het zicht belemmeren als je wil afslaan. Ze moeten stevig en rechtop op hun standaard staan. Dat is gelukkig eigenlijk altijd wel het geval. Je mag de scooter niet zonder standaard tegen een muur parkeren of zo. De rijweg is volgens de regels ook uitgesloten. Ook voor een in- of uitgang mag je het apparaat niet zetten. Ze zijn er nog niet zo lang, maar het valt me op dat ze vaak op opvallende plekken staan en bederven daarmee het zicht, want mooi zijn ze niet. En waarom mogen die krengen zo maar overal staan? Waarom hebben ze geen speciale plekjes gemaakt waar de stille brommers zonder hinder te veroorzaken kunnen worden weg gezet.
Ik vraag me ook af wie nou zo’n ding gebruikt? Nu ben ik 65 en ik zou bij God niet weten waarom ik zo’n scooter zou pakken. Het gebruik wordt afgerekend op tijdseenheid; als je alleen maar zou rijden kost het ongeveer € 17,50 per uur. Parkeer je en ga je ergens naar binnen, dan betaal je 15 cent per minuut. Best wel prijzig. Meld je jezelf af, dan is het niet zeker dat de scooter er nog staat als je terugkomt. Wie vindt dit handig? De scooter staat vaak niet voor de deur, al zijn ze gek genoeg nooit ver weg te vinden. Maar dat betekent dat je te voet of met de fiets de scooter moet gaan zoeken. Met de app kun je de scooter ontgrendelen en dan kun je rijden. De GO-scooters in ons dorp zijn snorscooters en vooralsnog hoef je hiervoor geen helm op, maar binnenkort is er ook voor snorscooters een helmplicht. Zul je toch een helm bij je moeten hebben, voordat je op het groene vervoermiddel stapt.
En waar ga je dan naar toe met de scooter? Waarschijnlijk naar de volgende scooter, want de actieradius van zo’n ding is bij een volle accu maar zo’n 50 kilometer. En de vraag is dus of de accu vol genoeg is tot je eindbestemming en terug. De gemiddelde Nederlander heeft meestal wel meer dan één fiets en mogelijk zelf al een snor- of bromfiets in de schuur staan. Dus waarom zou hij zo’n scooter pakken?
En is het allemaal wel zo duurzaam? Men maakt reclame dat het erg groen is, maar is dat ook zo? Als de accu leeg is moet deze worden verwisseld en opgeladen. En gebeurt dat met groene stroom? En wat doen we met de accu als deze is versleten? Het is bovendien best een hoop werk als die scooters door het hele dorp zijn gestald. Er zijn nu 34 gemeentes in Nederland waar deze groene scooters te huur zijn. Er lijkt behoefte aan te zijn, want vaak zijn ze verdwenen en duiken ze weer op. De vraag is of een commercieel initiatief de openbare ruimte mag belasten. Betaalt GO sharing wel precariorechten? En zouden ze niet gewoon op voorbestemde plaatsen moeten gaan staan, die zijn ingericht door de eigenaar?
En ik blijf me afvragen, waarom iemand toch zo’n scooter wil huren. Ik ben blijkbaar te oud voor zoiets.