Ik ben al zeker 10 jaar met coax verbonden aan de TV. Op zich ben ik hier best tevreden over en heb zelfs onlangs nog de dienstverlening uitgebreid met een handig nieuw kastje voor TV op de slaapkamer. Verder zijn er toch wel eens wat storingen, vooral met de internetverbinding. Halverwege dit jaar heeft men ons huis voorzien van een glasvezelverbinding van een andere provider. Dat kostte niets en daarom heb ik het ook naar binnen laten leggen. Je weet immers nooit en als je achteraf toch glasvezel zou willen, dan zal het alsnog aanleggen waarschijnlijk veel geld gaan kosten. En zeker nu alles zoveel duurder wordt moeten zelfs wij op de kleintjes letten.
Even voor twee uur wordt er gebeld. Een alleraardigste man met zijn rijbewijs om zijn nek en tablet in de aanslag staat me te woord. Ik heb al direct de neiging om de deur dicht te slaan, maar nadat hij zich had voorgesteld was ik toch geïnteresseerd. Het bleek de leverancier van de glasvezelkabel te zijn, die een voorstel wilde doen om deze aan te sluiten. De interesse kwam eigenlijk door mijn zwager. Die heeft een paar maanden geleden ook de overstap naar glasvezel gemaakt, is super tevreden en betaalt bovendien stukken minder, met een sneller internet.
Dus tegen mijn gewoonte in liet ik de man zijn verkoopverhaal doen. Uiteindelijk bleek het aanbod inderdaad financieel gunstig. Het één en ander werd vastgelegd via zijn krakkemikkige iPad met gaten en een gescheurd scherm. Hij vertelde dat ik later nog zou worden teruggebeld om het e.e.a. te verifiëren. Dus later op de dag werd ik door een juffrouw van de leverancier gebeld om het contract nog eens door te nemen. Er werden nog een aantal wijzigingen aangebracht, omdat ik geen repeaters nodig had, omdat ik daarvan onlangs een paar professionele heb aangeschaft. Daarmee werd de aanbieding nog interessanter. Op 21 november zou men de zaak overzetten. Vooraf zou ik de spullen ontvangen.De volgende dag kreeg ik van de nieuwe provider een dreigmail dat ze de overstap service niet aan de praat kregen, omdat ik geen goede gegevens had doorgegeven. Volledig verbaasd was ik, want ik heb alles overlegd en doorgegeven aan beide medewerkers, Dus ik gaan chatten. Dat bleek geen enkele zin te hebben want na één keer het woord ‘overstap service’ te hebben ingesproken, gaf de chatbot al aan dat ik moest gaan bellen. Kop koffie gepakt, telefoon op luidspreker en bellen maar. De verwachte wachttijd – met of zonder wachtmuziekje- zou tussen de 8 en 12 minuten zijn. Na bijna 14 minuten nam ene Kevin op. Uiterst vriendelijk stond hij mij te woord en het bleek dat de colporteur onze postcode verkeerd had ingevoerd, waardoor bij mijn huidige provider de overstap niet kon worden vastgesteld. Kevin moest daarvoor weer een collega raadplegen. Dat duurde ook weer tien minuten. Mijn hele contract werd weer opnieuw opgemaakt, en nu moest er zelfs wat geknutseld worden om op hetzelfde tarief als het eerste aanbod uit te komen. Vreemd, maar dat maakt mij niet uit. Verder ging daarna alles vanzelf. Ik kreeg de gegevens voor de app van de nieuwe provider en al direct een bericht van mijn oude aanbieder, dat ze het jammer vonden dat ik weg ging.
Zelf ben ik ook niet zo enthousiast. Ik ben zeker niet iemand die zomaar overstapt van dienstverlener. In het algemeen is zo’n stap een heel gedoe en levert het nauwelijks iets op. In dit geval was het financieel wel substantieel en was het waarschijnlijk ook een beter product. Maar van het via een huis-aan-huis colporteur mij belangrijke diensten aansmeren ben ik eigenlijk niet gediend. Je krijgt eigenlijk niet de kans het rustIg te bekijken. Je moet direct beslissen en je hebt dan twee weken de tijd om alsnog de deal af te ketsen. Heb je eenmaal getekend, dan gaan alle raders draaien en is een weg terug ook een heel gedoe. En net -zoals bij mij- blijkt het contract uiteindelijk toch iets anders uit te vallen. Vaak doordat je op het moment van tekenen niet goed geïnformeerd wordt. Zo bood de colporteur mij dus twee gratis WiFi – repeaters aan, terwijl ik hem heb laten zien dat ik juist nieuwe professionele repeaters had hangen.Later werd het door de tweede medewerkster wel recht getrokken met extra korting, maar het blijft toch een overvaltechniek. En zeker voor het nemen van zo’n belangrijke beslissing over een bepalende infrastructuur is zo’n verkoopproces eigenlijk niet goed.
Ik hoop dat ik er geen spijt van krijg.