E-Car

Ze rijden geweldig. Elektrische auto’s. Ze zijn veelzijdig, stoten veel minder vieze stoffen uit, zijn uiterst compleet en erg vlot. Bovendien stil. Dat laatste is voor de bestuurder erg prettig, maar andere weggebruikers horen een elektrische auto alleen door het bandengeruis, en dat kan -vooral voor fietsers- best wel te laat zijn. Dit is dus een voordeel wat gelijk een nadeel is. Er kleven wel meer nadelen aan de e-car. Het hele informatiesysteem in de auto is vaak uitsluitend geconcentreerd rondom een soort tablet in het midden. De tijd van single function keys ofwel voor elk doel een knopje is definitief voorbij. Veel te arbeidsintensief en dus te duur om overal mechanische of elektronische schakelaars in te bouwen. Dat kan ook allemaal kapot. En ik weet nog uit de jaren 80 dat Renault als één van de eerste grote automerken allerlei elektronische snufjes aanbracht. Dat waren de dingen die het eerste uitvielen. In elektrische auto’s staat eigenlijk een computer centraal. Als er iets mis is of moet worden aangepast is het gewoon een update van de software installeren. Nadeel is wel dat dan wellicht het beeldscherm wordt aangepast en je niet meer zo snel het touchscreen schakelaartje kan vinden om bijvoorbeeld de verlichting aan te zetten. Met zo’n beeldscherm moet je toch je aandacht meer verdelen over de weg en de auto. Dat verhoogt de veiligheid zeker niet al heeft de gemiddelde elektrische auto wel adaptieve mogelijkheden om de auto uit gevaarlijke situaties te redden. Het idee dat je zelf niet zoveel te vertellen meer hebt in je eigen auto is wellicht veiliger, maar krenkt ook je trots als bestuurder ervan, omdat een ander – de auto- het beter denkt te weten dan jij. We moeten nog gaan accepteren dat wij slechtere chauffeurs zijn dan e auto zelf.

Zeer mistig is het rondom tanken van elektrische auto’s. Vooral in ons land zien we veel laadpalen, maar weet jij wat een KwH kost als je aan een laadpaal parkeert? Bij benzinestations moet verplicht levensgroot de prijs van de brandstoffen op afstand leesbaar zijn, maar bij laadpalen is dat eigenlijk pas te checken als je aangesloten bent. En nu blijkt ook nog eens dat de levering van stroom niet geijkt is. Je krijgt stroom van de laadpaal. Het is x-KwH. Is dat ook zo? Je betaalt wat de paal levert, maar klopt dit en verliest je auto ook niet nog eens capaciteit bij het laden? Dat is op zijn minst schimmig. De tarieven zijn ook nogal verschillend per pasje, regio of laadsnelheid. Erg transparant is het allemaal niet. Zeker als je in de gelegenheid bent om gebruik te maken van je eigen zonnepanelen om de auto op te laden zijn de energiekosten wel fors lager dan bij fossiele brandstoffen.
Nog een nadeel is dat ondanks een kleinere motor, vanwege het accupakket, de auto vaak minder bergruimte heeft en veel zwaarder is. Als de subsidies op elektrische auto’s straks helemaal zijn opgedroogd dan betaal je vooral aan wegenbelasting fors meer voor de e-car in vergelijking met de oude stinkauto’s.

In Nederland hebben we veel sleurhutten en vinden we het belangrijk dat een auto grote aanhangers kan trekken. Dat is niet elke elektrische auto gegeven. En dat een auto- vooral in de winter- om de haverklap relatief langdurig aan de laadpaal moet, is ook wel een dingetje. Evenals de altijd te kleine actieradius op een volle energielading blijft een issue.

Wat ik nu schrijf lijkt alsof ik tegen elektrische auto’s ben. Ik heb grote bedenkingen bij het effect op korte termijn. De auto’s hebben veel minder onderdelen, maar zijn ze wel duurzaam? Wat gebeurt er met defecte of versleten accu’s? Wil iemand tweedehands wel een elektrische auto kopen? Door ontwikkelingen zijn nieuwe auto’s veel zuiniger, waardoor je hier ook het oude koelkasteffect hebt: de koelkast werkt nog perfect, maar een nieuwe is zoveel zuiniger dat de extra investering binnen no time terugverdiend is. En wat gebeurt er dan met de oude e-car? Dat wordt ook geen duurzame oplossing. Mede door deze ontwikkelingen blijft een elektrische auto te duur voor Jan-met-de-pet en levert hij voor de planeet ook niets op.

Hautaine regelgeving dat binnen een bepaalde periode we helemaal van de fossiele brandstoffen af moeten lijkt dapper, maar is in de praktijk niet haalbaar, omdat er een tweedeling gaat ontstaan in de maatschappij, waardoor autorijden voor grote groepen onbereikbaar wordt. Daar maak je geen vrienden mee. Zeker niet als het openbaar vervoer verhoudingsgewijs alleen maar duurder wordt en de dienstverlening afneemt. Bovendien is men qua techniek en grondstoffen helemaal niet klaar voor een volledige vervanging van het wagenpark.
En dan hebben we het nog niet gehad over de concurrentie op het parkeerdek tussen de verschillende type auto’s. Op overvolle parkeerterreinen zijn vaak hele vlaktes onbezet omdat er alleen maar elektrische auto’s mogen staan. Die er niet staan…

Als laatste belangrijke punt blijkt dat het overgrote deel van de opgewekte energie voor auto’s uit vieze kolencentrales komt. In de hele keten is daarmee elektrisch rijden wellicht nog wel meer vervuilend dan rijden in een auto op benzine.
Op den duur zullen de voordelen echt wel gaan opwegen tegen de nadelen. Toch blijf ik voorlopig nog even rond tuffen in mijn oude Volvo. En die gebruik ik hoe langer hoe minder. Want de beste klimaatoplossing wat vervoer betreft is autorijden sterk terugdringen. Dat lijkt echter nog niet te zijn doorgedrongen.

KLIK OP ONDERSTAANDE KNOP OM DE MIJMERING TE BELUISTEREN

Beoordeel dit bericht